Blog

Eva Řeháková 8. 4. 2017 Zpět

Zlepšete své články o 99 %. Pište pro lidi i roboty

Zlepšete své články o 99 %. Pište pro lidi i roboty

Psaní online článků je tak trochu alchymie. Copywriterovi nestačí myslet na to, aby se článek líbil čtenářům. O tom, jestli vyběhne na první, třetí či třeba desáté straně na konkrétní vyhledávací dotaz, rozhodují roboty ve vyhledávačích. Jak zaujmout obě publika?

Váš čtenář. Seznamte se. Nenuďte ho.

Je více člověk, nebo robot? Myslím, že odpověď znáte. I online texty píšeme především pro čtenáře. Relevantnost tématu, zajímavá práce s textem, a především přidaná hodnota zůstávají v popředí našeho zájmu.

Stokrát omílané tipy už nikoho neohromí. Vyberte si téma, jež vaše publikum zajímá a ke kterému máte co říct. Najděte relevantní zdroje a pracujte s nimi. Jakmile je jasné, že článek bude informačně hodnotný, můžete do textu přimíchat trochu „seařiny“.

Znáte ta správná klíčová slova?

Nejprve si proveďte stručnou analýzu klíčových slov. Ta prozradí, co lidé v souvislosti s vaším tématem hledají. Nemusíte být zrovna přeborníkem na Adwords. Jako úplný základ postačí sledovat, co našeptává Google či Seznam.

Zkoušejte zadat do vyhledávače různá sousloví, která vás v souvislosti s tématem napadnou. Uvidíte, že s novými tvary budou přicházet další nápady…

A pak další…

…Nakonec jich možná bude opravdu hodně.

Našeptávače vám samozřejmě navrhnou i slovní spojení, která s článkem vůbec nesouvisejí. Mohou být například nesprávně geograficky zaměřena (hodně frází vybíhá s městem Praha). Použijte proto selský rozum a vyberte pouze relevantní klíčová slova.

TIP: Pro vyhledávání vhodných klíčových slov můžete zdarma využít nástroj KeyWord Tool. Najde vše, co lidé v souvislosti s daným výrazem hledají.

Pokročilejší údaje, jako jsou informace o počtu hledání a konkurenci, poskytne plánovač klíčových slov Google Adwords.

Klíčová slova

Prvních 10 klíčových slov, nalezených v nástroji KeyWord Tool při zadání sousloví "Klíčová slova".

Máme klíčová slova. Kam ale s nimi?

Titulky a mezititulky jsou tím, co čtenáře zaujme jako první. Jejich atraktivita je tedy zcela zásadní. Při tvorbě se můžete inspirovat třeba bulvárem.

Zároveň však mají právě nadpisy H1 a H2 velký význam pro vyhledávače.

Spolu s perexem, který celý text uvádí, jsou proto těmi pravými místy pro klíčová slova. Podaří-li se vám je využít alespoň v několika mezititulcích a v úvodu článku, gratulujeme. Píšete nejen pro čtenáře, ale právě i pro roboty.

Anchor text a… Čtete zde

Úspěšnost článku ve vyhledávači pomohou kromě klíčových slov vylepšit také zpětné odkazy. Ty strukturují text a pomáhají čtenáři zorientovat se. I vyhledávače je proto mají rády.

Odkazovat můžete na články v rámci svého blogu či magazínu, také odkazy na web klienta by měly být samozřejmostí. Nebojte se však vést čtenáře ani na jiné relevantní weby, odborné texty či studie v závislosti na tématu. Zvýšíte tím svou důvěryhodnost.

I podoba odkazů má svá specifika. Na výrazy jako „čtěte zde“ nebo „dozvíte se v jiném článku“ zapomeňte. V takzvaném anchor textu, jak říkáme textu pod odkazem, používejte klíčová slova nebo výrazy, korespondující se zaměřením článku, na nějž směrujete.

TIP: Neopakujte sousloví pod zpětnými odkazy. Každý anchor text by měl být použit v článku pouze jednou.

Zásady pro správný Title a Description

Pokud ve svých článcích nevyužíváte Meta Title a Meta Description, je právě zde příležitost zlepšit SEO. Oba by měly mít správnou délku a být dostatečně atraktivní, aby čtenáře upoutaly mezi konkurencí a přesvědčily k přečtení právě vašeho článku.

Title by měl mít ideálně 55–70 znaků včetně mezer.

Description by neměl přesáhnout 156 znaků včetně mezer.

Možnost vyplnit Title a Description obvykle najdete v editačním systému.

Líní čtenáři: Dlouhé texty NE!

V posledním bodě se pojďme vrátit zpět ke čtenářům.

Ti jsou totiž v online světě OPRAVDU líní a nechtějí moc číst…

Psát příliš dlouhé odstavce, zapomínat na mezititulky a další zajímavé prvky, které rozdělují text, je lidské. A často s tím mají problém i samotní copywriteři. V době, kdy čtenáři skenují text pohledem, a právě mezititulky jsou mnohdy tím jediným, co si přečtou, je to však zásadní chyba.

Všimli jste si, jak je strukturovaný tento článek? Vidíte ztučnění textu, tipy a dokonce samostatné řádky. 

Možná vám tento příklad přijde trochu přehnaný a na váš blog se nehodí... Ale pokud si z něj vezmete třeba jen 50 %, zvýšíte tak možnost, že opravdu upoutáte čtenářovu pozornost.

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Naše první zkušenosti s Discovery Campaigns

Discovery Campaigns v beta verzi byly představeny na konferenci Google Marketing Live v květnu. Nelenili jsme a pustili jsme se do testování novin…

15. 10. 2019

Jsme mediálním partnerem českého basketbalu

Spolupráci s Českou basketbalovou federací jsme odstartovali roku 2013. Za 6 let spolupráce jsme pro klienta zajistili propagaci desítek reprezen…

27. 9. 2019

Zásilkovna si na kreativu online kampaně služby Mezi Námi vybrala agenturu MarketUP

Zásilkovna, přední česká technologicko-logistická společnost, si na kreativní část reklamní kampaně nové služby Mezi Námi vybrala agent…

24. 9. 2019

Brand Safety I. – Myslete na reputaci značky

Přes 10 % digitálních kampaní se zobrazuje u nevhodného obsahu. Na viditelných pozicích se pak zobrazuje necelých 50 % digitálních reklam a …

19. 9. 2019

Reportáž: Sklik Expert fórum 2019

Ve čtvrtek 12. září jsme se zúčastnili třetího ročníku Sklik Expert fóra 2019. Konference pro PPC specialisty, která je zaměřená na sd…

17. 9. 2019

Jsme realizák – dohromady nám to klape. Mrkni, jak fungujeme

Přibývají nám noví klienti a rozrůstá se spolupráce s těmi současnými – to je důvod, proč do našeho MarketUP týmu neustále hledáme …

9. 8. 2019