Blog

Eva Řeháková 8. 4. 2017 Zpět

Zlepšete své články o 99 %. Pište pro lidi i roboty

Zlepšete své články o 99 %. Pište pro lidi i roboty

Psaní online článků je tak trochu alchymie. Copywriterovi nestačí myslet na to, aby se článek líbil čtenářům. O tom, jestli vyběhne na první, třetí či třeba desáté straně na konkrétní vyhledávací dotaz, rozhodují roboty ve vyhledávačích. Jak zaujmout obě publika?

Váš čtenář. Seznamte se. Nenuďte ho.

Je více člověk, nebo robot? Myslím, že odpověď znáte. I online texty píšeme především pro čtenáře. Relevantnost tématu, zajímavá práce s textem, a především přidaná hodnota zůstávají v popředí našeho zájmu.

Stokrát omílané tipy už nikoho neohromí. Vyberte si téma, jež vaše publikum zajímá a ke kterému máte co říct. Najděte relevantní zdroje a pracujte s nimi. Jakmile je jasné, že článek bude informačně hodnotný, můžete do textu přimíchat trochu „seařiny“.

Znáte ta správná klíčová slova?

Nejprve si proveďte stručnou analýzu klíčových slov. Ta prozradí, co lidé v souvislosti s vaším tématem hledají. Nemusíte být zrovna přeborníkem na Adwords. Jako úplný základ postačí sledovat, co našeptává Google či Seznam.

Zkoušejte zadat do vyhledávače různá sousloví, která vás v souvislosti s tématem napadnou. Uvidíte, že s novými tvary budou přicházet další nápady…

A pak další…

…Nakonec jich možná bude opravdu hodně.

Našeptávače vám samozřejmě navrhnou i slovní spojení, která s článkem vůbec nesouvisejí. Mohou být například nesprávně geograficky zaměřena (hodně frází vybíhá s městem Praha). Použijte proto selský rozum a vyberte pouze relevantní klíčová slova.

TIP: Pro vyhledávání vhodných klíčových slov můžete zdarma využít nástroj KeyWord Tool. Najde vše, co lidé v souvislosti s daným výrazem hledají.

Pokročilejší údaje, jako jsou informace o počtu hledání a konkurenci, poskytne plánovač klíčových slov Google Adwords.

Klíčová slova

Prvních 10 klíčových slov, nalezených v nástroji KeyWord Tool při zadání sousloví "Klíčová slova".

Máme klíčová slova. Kam ale s nimi?

Titulky a mezititulky jsou tím, co čtenáře zaujme jako první. Jejich atraktivita je tedy zcela zásadní. Při tvorbě se můžete inspirovat třeba bulvárem.

Zároveň však mají právě nadpisy H1 a H2 velký význam pro vyhledávače.

Spolu s perexem, který celý text uvádí, jsou proto těmi pravými místy pro klíčová slova. Podaří-li se vám je využít alespoň v několika mezititulcích a v úvodu článku, gratulujeme. Píšete nejen pro čtenáře, ale právě i pro roboty.

Anchor text a… Čtete zde

Úspěšnost článku ve vyhledávači pomohou kromě klíčových slov vylepšit také zpětné odkazy. Ty strukturují text a pomáhají čtenáři zorientovat se. I vyhledávače je proto mají rády.

Odkazovat můžete na články v rámci svého blogu či magazínu, také odkazy na web klienta by měly být samozřejmostí. Nebojte se však vést čtenáře ani na jiné relevantní weby, odborné texty či studie v závislosti na tématu. Zvýšíte tím svou důvěryhodnost.

I podoba odkazů má svá specifika. Na výrazy jako „čtěte zde“ nebo „dozvíte se v jiném článku“ zapomeňte. V takzvaném anchor textu, jak říkáme textu pod odkazem, používejte klíčová slova nebo výrazy, korespondující se zaměřením článku, na nějž směrujete.

TIP: Neopakujte sousloví pod zpětnými odkazy. Každý anchor text by měl být použit v článku pouze jednou.

Zásady pro správný Title a Description

Pokud ve svých článcích nevyužíváte Meta Title a Meta Description, je právě zde příležitost zlepšit SEO. Oba by měly mít správnou délku a být dostatečně atraktivní, aby čtenáře upoutaly mezi konkurencí a přesvědčily k přečtení právě vašeho článku.

Title by měl mít ideálně 55–70 znaků včetně mezer.

Description by neměl přesáhnout 156 znaků včetně mezer.

Možnost vyplnit Title a Description obvykle najdete v editačním systému.

Líní čtenáři: Dlouhé texty NE!

V posledním bodě se pojďme vrátit zpět ke čtenářům.

Ti jsou totiž v online světě OPRAVDU líní a nechtějí moc číst…

Psát příliš dlouhé odstavce, zapomínat na mezititulky a další zajímavé prvky, které rozdělují text, je lidské. A často s tím mají problém i samotní copywriteři. V době, kdy čtenáři skenují text pohledem, a právě mezititulky jsou mnohdy tím jediným, co si přečtou, je to však zásadní chyba.

Všimli jste si, jak je strukturovaný tento článek? Vidíte ztučnění textu, tipy a dokonce samostatné řádky. 

Možná vám tento příklad přijde trochu přehnaný a na váš blog se nehodí... Ale pokud si z něj vezmete třeba jen 50 %, zvýšíte tak možnost, že opravdu upoutáte čtenářovu pozornost.

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Bumper ads pro Oriflame: Video z vizuálu za pár hodin

Oriflame je značka, která patří mezi největší hráče na trhu v segmentu kosmetiky distribuované kosmetickými poradkyněmi. A také náš obl…

23. 1. 2019

Influenceři: Jak na spolupráci krok za krokem

Dříve jsme byli zvyklí, že naše produkty a značky propagovaly osobnosti nebo spíše celebrity, které jsme vídali hlavně v televizních rekla…

16. 1. 2019

Náš výlet do offlinu: Kinospot pro ECCO

Jak říkáme u nás v MarketUP – poptávka je dar. Jsou ale poptávky, u kterých nás vedle vděčnosti zachvátí také radost a vzrušení. Pře…

11. 1. 2019

Naše nejúspěšnější kampaně v roce 2018 – letní edice

Je nejmrazivější měsíc v roce, a proto dnes raději zavzpomínáme na tropické dny. V MarketUP jsme o loňských letních prázdninách rozhodn…

7. 1. 2019

Redesign oplatek Lina: Jak na brand awareness u značky, kterou každý zná?

Když se řekne Lina, určitě vás napadne slogan “Je jiná”. Značka Lina je samostatná značka vymezující prémiový sortiment oplatek z umb…

3. 1. 2019

Nováčci v MarketUP: Terka, Oliver a Lukáš. Jakou mají vysněnou superschopnost?

Social, sales a grafici se radují z nových posil. A kdo že rozšířil řady MarketUP? Přišla k nám Tereza Pánková, Oliver Filipp a Lukáš Ko…

28. 12. 2018