Blog

Jan Petrtyl 15. 3. 2014 Zpět

UTM parametry: rozklíčujte výkon svých online kampaní!

UTM parametry: rozklíčujte výkon svých online kampaní!

Velkou výhodou online marketingu je možnost přesného měření a vyhodnocování aktivit, kampaní a jejich výsledků. Je přesně možné zjistit, jaké konkrétní reklamy generují návštěvnost s nejvyšší mírou konverze. Není problémem zjistit, jak úspěšná byla z pohledu nárůstu tržeb poslední rozesílka e-mailového newsletteru nebo který ze dvou testovacích bannerů má nižší míru opuštění.

Základem je správné nastavení UTM parametrů

Reklamy, které odkazují na cílový web, obsahují hyperlinky. Po kliknutí se tak návštěvník dostává na cílovou stránku. Aby bylo možné provoz kvalitně analyzovat, doporučujeme používat tzv. UTM parametry. Těchto parametrů je možné využít celkem pět.

Source

Source – zdroj je základním parametrem. Převážně jej používáme pro označení serveru/stránky/služby, například Google, Seznam, Mladá fronta, Facebook, MarketUP, Heuréka, Zboží.cz, Newsletter atd.

Medium

Základními médii jsou:

  • organic, tj. automatické označení pro odkazy v přirozeném vyhledávání
  • referral označuje „klasické“ zpětné odkazy
  • cpc pro reklamy, kde se platí za klik, zejména jde o textovou reklamu ve vyhledávání
  • banner pro displayovou reklamu
  • remarketing pro remarketingové kampaně
  • email pro odkazy v e-mailových kampaních
  • atd. – používáme např. unikátní utm_medium pro reklamy na sociálních médiích

Campaign

Tento parametr používáme pro pojmenování kampaně. Fantazii se meze nekladou, důležité je však vždy zachovávat systém. Nám se osvědčilo pravidlo Rok-Zákazník-Produkt-DalšíParametryNázvuDlePotřeby.

Content

Pomocí parametru content pak odlišujeme obsah jednotlivých reklam – např. jako na následujícím obrázku při posuzování výkonu jednotlivých bannerů.

UTM rozlišení jednotlivých bannerů

Zdroj: MarketUP 

Term

Tento parametr můžeme použít pro nastavení klíčového slova pro danou reklamu.

Jak se UTM parametry vytvářejí

UTM parametry lze vytvářet ručně, mnohem pohodlnější je však využít některý z existujících automatických nástrojů. Například Google Analytics URL Builder.

Google URL Builder

Zdroj: MarketUP

Na obrázku je vidět příklad UTM parametrů pro odkaz na článek na náš web, který může být umístěn v patičce newsletteru. V Google Analytics bude možné sledovat chování návštěvníků, kteří na tento odkaz klikli.

Hypertextový odkaz jako takový pak bude vypadat následovně:

http://www.marketup.cz?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-duben-2014&utm_content=odkaz-v-paticce-mailu

Správně nastavené parametry jsou prvním krokem k dobré analýze

Popravdě si nedovedeme představit, že bychom UTM parametry nepoužívali. Analyzovat kampaně bez správně nastavených UTM je jako běžet v noci lesem bez svítilny! Na závěr připomínáme, že v práci s UTM parametry je nutné mít nastaven systém.

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

GDPR – Prst na spoušti

24. 5. 2018

Performance 2020 aneb pastva pro online nadšence

22. 5. 2018

O důležitosti výzev, typickém pracovním dni a ping pongu s nováčky Karin, Romanem a Petrem

V zimě se MarketUP rodina rozšířila o tři nadějné členy a jelikož jsou moc šikovní, byla by škoda je před světem schovávat. Zeptala jse…

14. 5. 2018

S naším klientem Crussis o lásce k cyklistice, inovacích a investici do profíků

Od dubna tohoto roku jsme začali spolupracovat s českou firmou Crussis, která dováží a vyrábí elektrokola a koloběžky. I my v MarketUP jsme …

8. 5. 2018

Dopady GDPR na digitální marketing

GDPR je v poslední době velmi aktuální a diskutované téma. Většina odborných článků, seminářů a konferencí se však tohoto tématu dot…

20. 3. 2018

Digitálním nomádem v Asii: O práci, cestování a životě v pomalejším tempu

Jaké jsou zkušenosti našeho kolegy, projektového manažera Michala Vrtišky, který se rozhodl pracovat dlouhých 6 měsíců na dálku z Asie? Se…

16. 3. 2018