Blog

Eva Řeháková 9. 2. 2017 Zpět

Nový loterijní zákon. Revoluce pro spotřebitelské soutěže?

Nový loterijní zákon. Revoluce pro spotřebitelské soutěže?

Od prvního ledna začal platit nový loterijní zákon. Zatímco do oblasti hazardních her přináší spoustu omezení, spotřebitelské soutěže byly z úpravy zákona vyjmuty a díky tomu se dočkaly některých uvolnění. Jaké jsou podmínky pro spotřebitelské soutěže v roce 2017? Pojďme se na to podívat!

Spotřebitelská soutěž a loterie

Do letošního roku byly spotřebitelské soutěže, u nichž rozhodovalo o výhře losování či jiný náhodný výběr, omezeny určitými pravidly. Pořadatel musel například oznámit konání soutěže na příslušný finanční úřad minimálně 15 dní předem. Omezení však existovala i pro ceny. Hodnota jedné věcné výhry třeba nesměla přesahovat 20 000 Kč, peněžní výhry byly dokonce úplně zakázané.

Vše se však mění s novým loterijním zákonem. Jeho nejnovější úprava přišla s novým pojmem „hazardní hra“ a na běžné spotřebitelské soutěže se tento zákon již nevztahuje.

Co je hazardní hra?

„Hazardní hrou se rozumí hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.“

Hazardní hra má tedy dva kumulativní znaky:

  • vložení sázky, jejíž návratnost se nezaručuje
  • o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost

Herním zákonem jsou regulovány jen hry, jež splňují oba tyto znaky, které si nyní blíže vysvětlíme.

Co je považováno za sázku?

Aby byl vklad považován za sázku, musí být jeho cena vyšší, než je běžná cena dostupného zboží. Pro pořadatele soutěží to znamená, že pokud je podmínkou účasti v soutěži například zakoupení výrobku v obchodě za běžnou cenu, o sázku se nejedná.

Podobně to platí také pro SMS, volání či multimediální zprávy. O sázku jde pouze v případě, že jejich cena převyšuje běžnou cenu, kterou uživatel platí na základě smlouvy se svým operátorem.

Jakákoliv soutěž, v níž chybí tato „sázka“, tedy nesplňuje podmínky hazardní hry a nevztahuje se na ni nová legislativa.

Jak může vypadat spotřebitelská soutěž bez sázky?

Mezi spotřebitelské soutěže bez sázky, které nejsou regulovány loterijním zákonem, nyní patří:

Kreativní soutěže a znalostní soutěže, kde je možné výherce určit na základě objektivních kritérií nebo vylosovat.

Soutěže se zcela náhodným výběrem, zejména losování, kde není podmínkou sázka. Do druhé kategorie můžeme zařadit například tyto soutěžní mechaniky:

  • každá x-tá odpověď (SMS, e-mail, registrace na stránkách, komentář na FB apod.)
  • tipování do budoucna na předem neznámé okolnosti (např. jaká teplota bude XY…)
  • „šťastné chvilky“, nejblíže doručený soutěžní komentář či SMS k předem stanovenému, avšak pro soutěžící předem neznámému okamžiku
  • losování ze soutěžících, kteří se účastní (posílají herní kódy, čísla účtenek, apod.) např. přes internetové stránky nebo přes sociální sítě či SMS bez úhrady sázky (s podmínkou nebo bez podmínky o prokázání nákupu výrobku)

Konec všem limitům. Výhrou může být cokoliv!

Je tedy jasné, že náhodný výběr už není pro marketéry a firmy ve spotřebitelských soutěžích problém. Končí však také omezení druhu výher. Ty mohou být nově i finanční, a navíc je zrušen jejich limit. Pořadatel už tedy nemusí lákat na výhry v maximální hodnotě 20 000 Kč, ale ani kontrolovat, aby celková cena jeho výher za rok nepřekročila 200 tisíc korun.

Takže vesele do hraní!

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Dopady GDPR na digitální marketing

GDPR je v poslední době velmi aktuální a diskutované téma. Většina odborných článků, seminářů a konferencí se však tohoto tématu dot…

20. 3. 2018

Digitálním nomádem v Asii: O práci, cestování a životě v pomalejším tempu

Jaké jsou zkušenosti našeho kolegy, projektového manažera Michala Vrtišky, který se rozhodl pracovat dlouhých 6 měsíců na dálku z Asie? Se…

16. 3. 2018

Posily realizačního oddělení Lenka a Radek: O datové analytice, Googlu a vtipech na Slováky

Do realizačního oddělení nastoupily dvě nové tváře. Jací jsou, kde se tu vzali a jaké mají plány?

14. 3. 2018

10 tipů, jak zlepšit svůj osobní profil na Linkedinu

S největší pravděpodobností už na Linkedinu máte založený profil, stejně jako 500 milionů lidí na celé planetě a 1,3 milionů našich sp…

13. 3. 2018

Klienti jsou s našimi službami spokojení, prokázal nedávný průzkum.

Jak klienti hodnotí naše služby? I v tomto pololetí jsme obdrželi velmi pěkný výsledek v hodnocení Net Promoter Score.

26. 2. 2018

Instagram tip: Naučte se pořizovat zdařilejší fotky jídla

Pořizování atraktivních fotek s jídlem se pomalu stává součástí výbavy základních dovedností marketingové gramotnosti. Zejména, pokud …

23. 2. 2018