Blog

Eva Řeháková 9. 2. 2017 Zpět

Nový loterijní zákon. Revoluce pro spotřebitelské soutěže?

Nový loterijní zákon. Revoluce pro spotřebitelské soutěže?

Od prvního ledna začal platit nový loterijní zákon. Zatímco do oblasti hazardních her přináší spoustu omezení, spotřebitelské soutěže byly z úpravy zákona vyjmuty a díky tomu se dočkaly některých uvolnění. Jaké jsou podmínky pro spotřebitelské soutěže v roce 2017? Pojďme se na to podívat!

Spotřebitelská soutěž a loterie

Do letošního roku byly spotřebitelské soutěže, u nichž rozhodovalo o výhře losování či jiný náhodný výběr, omezeny určitými pravidly. Pořadatel musel například oznámit konání soutěže na příslušný finanční úřad minimálně 15 dní předem. Omezení však existovala i pro ceny. Hodnota jedné věcné výhry třeba nesměla přesahovat 20 000 Kč, peněžní výhry byly dokonce úplně zakázané.

Vše se však mění s novým loterijním zákonem. Jeho nejnovější úprava přišla s novým pojmem „hazardní hra“ a na běžné spotřebitelské soutěže se tento zákon již nevztahuje.

Co je hazardní hra?

„Hazardní hrou se rozumí hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.“

Hazardní hra má tedy dva kumulativní znaky:

  • vložení sázky, jejíž návratnost se nezaručuje
  • o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost

Herním zákonem jsou regulovány jen hry, jež splňují oba tyto znaky, které si nyní blíže vysvětlíme.

Co je považováno za sázku?

Aby byl vklad považován za sázku, musí být jeho cena vyšší, než je běžná cena dostupného zboží. Pro pořadatele soutěží to znamená, že pokud je podmínkou účasti v soutěži například zakoupení výrobku v obchodě za běžnou cenu, o sázku se nejedná.

Podobně to platí také pro SMS, volání či multimediální zprávy. O sázku jde pouze v případě, že jejich cena převyšuje běžnou cenu, kterou uživatel platí na základě smlouvy se svým operátorem.

Jakákoliv soutěž, v níž chybí tato „sázka“, tedy nesplňuje podmínky hazardní hry a nevztahuje se na ni nová legislativa.

Jak může vypadat spotřebitelská soutěž bez sázky?

Mezi spotřebitelské soutěže bez sázky, které nejsou regulovány loterijním zákonem, nyní patří:

Kreativní soutěže a znalostní soutěže, kde je možné výherce určit na základě objektivních kritérií nebo vylosovat.

Soutěže se zcela náhodným výběrem, zejména losování, kde není podmínkou sázka. Do druhé kategorie můžeme zařadit například tyto soutěžní mechaniky:

  • každá x-tá odpověď (SMS, e-mail, registrace na stránkách, komentář na FB apod.)
  • tipování do budoucna na předem neznámé okolnosti (např. jaká teplota bude XY…)
  • „šťastné chvilky“, nejblíže doručený soutěžní komentář či SMS k předem stanovenému, avšak pro soutěžící předem neznámému okamžiku
  • losování ze soutěžících, kteří se účastní (posílají herní kódy, čísla účtenek, apod.) např. přes internetové stránky nebo přes sociální sítě či SMS bez úhrady sázky (s podmínkou nebo bez podmínky o prokázání nákupu výrobku)

Konec všem limitům. Výhrou může být cokoliv!

Je tedy jasné, že náhodný výběr už není pro marketéry a firmy ve spotřebitelských soutěžích problém. Končí však také omezení druhu výher. Ty mohou být nově i finanční, a navíc je zrušen jejich limit. Pořadatel už tedy nemusí lákat na výhry v maximální hodnotě 20 000 Kč, ale ani kontrolovat, aby celková cena jeho výher za rok nepřekročila 200 tisíc korun.

Takže vesele do hraní!

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Naše první zkušenosti s Discovery Campaigns

Discovery Campaigns v beta verzi byly představeny na konferenci Google Marketing Live v květnu. Nelenili jsme a pustili jsme se do testování novin…

15. 10. 2019

Jsme mediálním partnerem českého basketbalu

Spolupráci s Českou basketbalovou federací jsme odstartovali roku 2013. Za 6 let spolupráce jsme pro klienta zajistili propagaci desítek reprezen…

27. 9. 2019

Zásilkovna si na kreativu online kampaně služby Mezi Námi vybrala agenturu MarketUP

Zásilkovna, přední česká technologicko-logistická společnost, si na kreativní část reklamní kampaně nové služby Mezi Námi vybrala agent…

24. 9. 2019

Brand Safety I. – Myslete na reputaci značky

Přes 10 % digitálních kampaní se zobrazuje u nevhodného obsahu. Na viditelných pozicích se pak zobrazuje necelých 50 % digitálních reklam a …

19. 9. 2019

Reportáž: Sklik Expert fórum 2019

Ve čtvrtek 12. září jsme se zúčastnili třetího ročníku Sklik Expert fóra 2019. Konference pro PPC specialisty, která je zaměřená na sd…

17. 9. 2019

Jsme realizák – dohromady nám to klape. Mrkni, jak fungujeme

Přibývají nám noví klienti a rozrůstá se spolupráce s těmi současnými – to je důvod, proč do našeho MarketUP týmu neustále hledáme …

9. 8. 2019