Blog

Eva Řeháková 9. 2. 2017 Zpět

Nový loterijní zákon. Revoluce pro spotřebitelské soutěže?

Nový loterijní zákon. Revoluce pro spotřebitelské soutěže?

Od prvního ledna začal platit nový loterijní zákon. Zatímco do oblasti hazardních her přináší spoustu omezení, spotřebitelské soutěže byly z úpravy zákona vyjmuty a díky tomu se dočkaly některých uvolnění. Jaké jsou podmínky pro spotřebitelské soutěže v roce 2017? Pojďme se na to podívat!

Spotřebitelská soutěž a loterie

Do letošního roku byly spotřebitelské soutěže, u nichž rozhodovalo o výhře losování či jiný náhodný výběr, omezeny určitými pravidly. Pořadatel musel například oznámit konání soutěže na příslušný finanční úřad minimálně 15 dní předem. Omezení však existovala i pro ceny. Hodnota jedné věcné výhry třeba nesměla přesahovat 20 000 Kč, peněžní výhry byly dokonce úplně zakázané.

Vše se však mění s novým loterijním zákonem. Jeho nejnovější úprava přišla s novým pojmem „hazardní hra“ a na běžné spotřebitelské soutěže se tento zákon již nevztahuje.

Co je hazardní hra?

„Hazardní hrou se rozumí hra, sázka nebo los, do nichž sázející vloží sázku, jejíž návratnost se nezaručuje, a v nichž o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost.“

Hazardní hra má tedy dva kumulativní znaky:

  • vložení sázky, jejíž návratnost se nezaručuje
  • o výhře nebo prohře rozhoduje zcela nebo zčásti náhoda nebo neznámá okolnost

Herním zákonem jsou regulovány jen hry, jež splňují oba tyto znaky, které si nyní blíže vysvětlíme.

Co je považováno za sázku?

Aby byl vklad považován za sázku, musí být jeho cena vyšší, než je běžná cena dostupného zboží. Pro pořadatele soutěží to znamená, že pokud je podmínkou účasti v soutěži například zakoupení výrobku v obchodě za běžnou cenu, o sázku se nejedná.

Podobně to platí také pro SMS, volání či multimediální zprávy. O sázku jde pouze v případě, že jejich cena převyšuje běžnou cenu, kterou uživatel platí na základě smlouvy se svým operátorem.

Jakákoliv soutěž, v níž chybí tato „sázka“, tedy nesplňuje podmínky hazardní hry a nevztahuje se na ni nová legislativa.

Jak může vypadat spotřebitelská soutěž bez sázky?

Mezi spotřebitelské soutěže bez sázky, které nejsou regulovány loterijním zákonem, nyní patří:

Kreativní soutěže a znalostní soutěže, kde je možné výherce určit na základě objektivních kritérií nebo vylosovat.

Soutěže se zcela náhodným výběrem, zejména losování, kde není podmínkou sázka. Do druhé kategorie můžeme zařadit například tyto soutěžní mechaniky:

  • každá x-tá odpověď (SMS, e-mail, registrace na stránkách, komentář na FB apod.)
  • tipování do budoucna na předem neznámé okolnosti (např. jaká teplota bude XY…)
  • „šťastné chvilky“, nejblíže doručený soutěžní komentář či SMS k předem stanovenému, avšak pro soutěžící předem neznámému okamžiku
  • losování ze soutěžících, kteří se účastní (posílají herní kódy, čísla účtenek, apod.) např. přes internetové stránky nebo přes sociální sítě či SMS bez úhrady sázky (s podmínkou nebo bez podmínky o prokázání nákupu výrobku)

Konec všem limitům. Výhrou může být cokoliv!

Je tedy jasné, že náhodný výběr už není pro marketéry a firmy ve spotřebitelských soutěžích problém. Končí však také omezení druhu výher. Ty mohou být nově i finanční, a navíc je zrušen jejich limit. Pořadatel už tedy nemusí lákat na výhry v maximální hodnotě 20 000 Kč, ale ani kontrolovat, aby celková cena jeho výher za rok nepřekročila 200 tisíc korun.

Takže vesele do hraní!

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Zásadní změny v marketingu: Nové role CMOs a marketingových agentur

Nový přístup k zákazníkům a moderní digitální technologie zásadním způsobem mění úlohu dnešních šéfů marketingu. I toho se týkal …

27. 10. 2017

Zásadní změny v marketingu: Smartphony, video a umělá inteligence

Proč jsou smartphony a video pro reklamu klíčové? A jak bude vypadat budoucnost reklamy s umělou inteligencí? Zjistěte, co zaznělo na letošn…

25. 10. 2017

Průzkumník příspěvků: Hrozí nám konec organického dosahu na Facebooku?

Facebook aktuálně testuje novou funkci zobrazování příspěvků stránek, která může zasadit pomyslný hřebík do rakve organickému dosahu. …

24. 10. 2017

Zásadní změny v marketingu: Perspektiva se obrací přímo k zákazníkovi

Podzimní konference Advertising Week a Google Partner Summit přinesly zcela zásadní novinky, které změní další směrování marketingu a rekl…

20. 10. 2017

Jak jsme na teambuildingu zdolali výšky, dálky i hloubky

V prvním říjnovém týdnu jsme opět po několika měsících vyrazili utužovat náš pracovní kolektiv. V našem týmu přibylo několik nových…

10. 10. 2017

Vystoupili jsme na konferencích Retail in Detail a Brand Management

Začátkem podzimu proběhly v Praze dvě významné marketingové konference, na kterých nechyběl ani MarketUP. A protože v našem týmu milujeme …

26. 9. 2017