Blog

Matouš Ledvina 9. 4. 2014 Zpět

Nákup fanoušků na Facebooku? Známe 5 důvodů, proč se nevyplatí

OBR: Nakupování fanoušků na Facebooku

Možná už jste se setkali s tím, že vás na Facebooku někdo oslovil s nabídkou přivedení fanoušků na vaši stránku. Ačkoliv se zdají ceny výhodné, může se tento obchod opravdu nevyplatit. MarketUP uvádí pět důvodů, proč se tomuto budování fanouškovské základny na Facebooku raději vyvarovat.

„Nabízím Vám To se mi líbí, díky kterému se Vaše stránka posune o krok dál. Díky těmto Líbí se mi Vaše facebook stránka bude výše ve výsledkách vyhledávání. Získáte aktivní fanoušky a ještě se jim Vaše stránka bude sdílet na zdi, tudíž na ni, narazí i jejich přátelé. Moje nabídky tedy zní: 500 To se mi líbí za 400 Kč, 1000 To se mi líbí za 850 Kč, 1500 To se mi líbí za 1250 Kč, 2000 To se mi líbí za 1700 Kč.“ Třeba takto vypadá nabídka na nákup fanoušků na Facebooku, která může přijít i vám. Je skutečně tak výhodná?

Není! Mnohdy jde totiž o profily neexistujcích uživatelů, které zakládají hackeři či jiní lidé zneužívající neznalosti správců některých facebookových stránek. Vydělávají peníze na prodeji liků z těchto profilů nejrůznějším firmám, které chtějí za každou cenu zvýšit počet svých příznivců.

Ale pozor! Facebook maže falešné profily, poprvé to oficiálně potvrdil v září roku 2012, kdy některým stránkám zmizelo i několik tisíc fanoušků. V průměru mělo jít o zrušení zhruba 1 % účtů přihlášených ke každé stránce.

Registraci i stovek účtů může provádět jen několik málo jednotlivců, kteří se s nimi dále živí a prodávají je. V této souvislosti se často hovoří i o spambotech a tzv. klikacích farmách. Tyto ne zcela legální služby (sám Facebook tyto praktiky ve svých pravidlech užívání přímo zakazuje) jsou původem převážně ze zemí jako Indie, Thajsko, Pákistán či Egypt (obchoduje se s nimi například na webech jako boostlikes.com). Objevují se však i u nás.

Koupit fanoušky na Facebooku? Nedoporučujeme, protože:

1. Nakoupení fanoušci jsou mrtvé duše

Pokud zakoupíte fanoušky, jejichž profil je fiktivní, budou pravděpodobně neaktivní, tzv. mrtvé duše. Tím dojde ke zkreslení statistik od skutečných dat a aktivity na Facebooku už budete jen velmi těžko vyhodnocovat.

2. Naředíte si publikum

Velký problém nastane, pokud Facebook mrtvé duše, které jste si nakoupili, nesmaže. Zní to paradoxně, ale jinak se vám budou dále počítat do celkového počtu fanoušků a poměr aktivního a neaktivního publika se tím viditelně zhorší. Kvůli tomu vámi sdílené příspěvky uvidí méně uživatelů než před nákupem fanoušků.

S rozšířením vašeho publika o nakoupené fanoušky dojde k naředění relevantních uživatelů a nastává situace, kdy začnou mít příspěvky zveřejněné příslušnou stránkou menší míru odezvy. Při zveřejnění příspěvku Facebook totiž nejprve pošle obsah zlomku obecenstva, jejichž reakce je následně vyhodnocena. Pokud je u této části publika příspěvek lajknut, komentován a sdílen, Facebook ho následně zveřejní dalším odběratelům a dokonce jejich přátelům.

V případě že stránka obsahuje velké množství falešných To se mi líbí, klesá potenciál každého příspěvku a míry zapojení ze strany obecenstva.

3. Nedostanete informace k zákazníkům

Kvůli snížení dosahu příspěvků, nebudou o vašich novinkách, produktech či službách vědět relevantní fanoušci, kteří vyslovili důvěru vaší značce či produktům na základě normální reklamy nebo dokonce zcela přirozeně pomocí sociálních pluginů na vašem webu, newsletteru nebo na doporučení přátel.

4. Poškozujete si reputaci

Pokud někdo zjistí, že si kupujete fanoušky na Facebooku, můžete si uříznout pořádnou ostudu. Žijeme v internetovém věku, kdy vás kvůli tomuto prohřešku můžou začít na blogu či nějaké internetové diskuzi za tento krok kritizovat i samotní zákazníci, kteří se mohou cítit degradováni.

5. Riskujete smazání stránky

V případě, že se nakupování fanoušků uskuteční ve větší než malé míře, riskujete, že Facebook vaši stránku zcela diskvalifikuje.

Jak poznáte, že jste nakoupili falešné profily?

Že jste neudělali dobrou věc, poznáte obvykle podle toho, že se fanoušci k vaší stránce přihlásí během velmi krátkého okamžiku, většinou v řádu několika minut. Jména fanoušků už na první pohled nejsou typickými českými jmény a falešné profily vám budou zřejmě postupně mizet. Jak Facebook odhaluje fiktivní účty, dochází k jejich mazání. Počet fanoušků vám tak bude pravděpodobně opět klesat.

Rada MarketUP

Vyvarujte se nákupu fiktivních fanoušků. Vkládejte své investice a energii raději do budování relevantního publika a potenciálních zákazníků. Z mrtvých duší jej nevybudujete.

V některých případech je úplně jedno, kolik máte fanoušků. Mnohem důležitější je počet zasažených uživatelů vašimi příspěvky. Snažte se tedy věnovat důsledně obsahu spravované stránky. Jestliže máte 100 fanoušků na Facebooku neznamená to, že se příspěvky (pokud budou dobře zvolené a připravené) nedostanou třeba i k tisícům lidí. Pokud raději zvolíte oficiální cestu propagace vaší stránky na Facebooku, mějte současně i plán, jak budete se získanými fanoušky dále pracovat a jak je udržet aktivní.

Na závěr dodejme, že s podobnými nabídkami se můžete setkat i na Twitteru a jinde. Pokud chcete pomoci se získáváním relevantních fanoušků, kteří budou mít k vaší značce či produktům vztah, neváhejte nás kontaktovat. Dokážeme poradit s koncepcí vedení stránky, profesionálně ji vést či sestavit a optimalizovat reklamní kampaň, která splní vámi stanovené cíle.

Zdroj foto v perexu: koláž MarketUP

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

SHORTLISTED: Postupujeme dál v soutěži o cenu Google Partner Premier Award

Dnes jsme oslavili skvělou zprávu. Postoupili jsme do finálního kola Video Innovation prestižní soutěže Google Premier Partner Awards! Nejen …

12. 7. 2017

MarketUP newsletter I ČERVEN

Proč je tak důležité využívat formáty online videa v reklamě? A jak se používají nové Smart Display Campaigns? To a celou řadu dalších …

30. 6. 2017

Prokázáno: V Brand Liftu si s námi nikdo nezadá

Úspěch online marketingových kampaní se většinou měří počtem provedených konverzí. Jak ale měřit kampaně, které jsou cílené na budov…

26. 6. 2017

PPC Novinka: Chytré obsahové kampaně

Ještě jste neslyšeli pojem „Chytré obsahové kampaně“ nebo zkratku „SDC“ ? Pokud ne, tak dávejte pozor, protože s touto novinkou přic…

24. 6. 2017

"Firmy by se měly naučit investovat víc do digitálu," říká nová kreativní ředitelka Hana Gemrotová

MarketUP v květnu přivítal novou posilu. Hana Gemrotová je vůbec první kreativní ředitelka v historii firmy. Jaké to je přesunout se z ATL k…

23. 6. 2017

Archetypy v marketingu III: Nikdo není sám

Chcete u svých zákazníků reagovat na jejich potřebu po blízkosti? Nechte svou značku být jejich archetypálním kamarádem, milencem nebo bavi…

21. 6. 2017