Blog

Aleš Vávra 26. 4. 2013 Zpět

Jak správně zvolit barvu konverzního tlačítka?

Jak správně zvolit barvu konverzního tlačítka?

Spojením teorie o významu barev s principy webdesignu můžete vytvořit webovou prezentaci, která bude sypat, díky dokonalým konverzním tlačítkům, jednu konverzi za druhou. Pro vytvoření ideálního konverzního tlačítka se vždy zamyslete nad čtyřmi základními podmínkami: umístění, tvar (velikost), zpráva (výzva k akci) a barva. V tomto článku se podíváme na poslední aspekt - barvu.

Co je konverzní tlačítko obsahující výzvu k akci („CTA – call to action“)?

Vaše webová prezentace je tok informací a akcí, které uživatele navádějí k cíli jeho hledání. Cesta od vstupu na web až po nalezení hledané informace nebo produktu/služby musí být co nejhladší bez žádných odboček a slepých uliček. Jednoduše řečeno, na vašem webu musí uživatel najít rychle a pohodlně vždy to, co hledal.  Váš web je plný různých tlačítek, některá jsou ale daleko důležitější než jiná. Jsou to tlačítka, která přivodí nějaký zisk, výhodu nebo důležitou informaci o zákazníkovi.

Proč jsou barvy tak důležité?

Vnímání barev je velmi subjektivní. Někdy je to z důvodu osobní preference, jindy kvůli kulturnímu zázemí.  V mnoha kulturách je černá spojována se smrtí a smutkem, ovšem ve starověkém Egyptě představovala život a znovuzrození.

Základní rozdělení barev je na teplé, studené a neutrální. Teplé barvy se skládají z odstínu červené, oranžové, žluté, hnědé. Tyto barvy poutají pozornost a dost často se kombinace červené a žluté používá jako varovný signál. Studené barvy jsou založeny na modré, zelené, fialové. Zatímco teplé barvy probouzejí pocity a vášně, studené barvy naopak uklidňují. Černá, bílá a šedá se řadí mezi neutrální barvy.

Evropské vnímání barev můžeme dle psychologického hlediska rozdělit:

  • Červená: síla, zastavit, chyba, upozornění, láska, pálí, vášeň, cílevědomost, krev
  • Růžová: roztomilé, naivní, dětské, sladké, něha, jemnost
  • Oranžová: hřejivá, podzimní, kreativita, radost, moudrost, extravagance, energie
  • Žlutá: teplo, štěstí, slunce, fascinace, povzbuzení
  • Černá: temnota, smutek, zloba, noc, smrt, rafinovanost, elegance, tajemno
  • Šedá: trudomyslnost, nevýraznost, neutralita
  • Bílá: čistota, nevinnost, zima, dokonalost, zvětšuje prostor, chladí
  • Hnědá: podzim, hlína, špína, země, příroda, zdravý rozum, jistota, solidnost, váženost
  • Zelená: peníze, závist, příroda, ekologie, náklonnost, soucit, klid, jaro
  • Modrá: pokoj, klid, stabilita, voda, nebe, stálost, jednota, důvěra
  • Fialová: luxus, mystika, inspirace, šlechta, osobitost

Dobrý nástroj pro vyvážení barev na webových stránkách najdete ZDE.

Správné konverzní tlačítko by mělo vyvolávat v návštěvníkovi webových stránek touhu kliknout na něj. Tlačítka jsou jasnými motivátory k akci, která je klíčovým zakončením konverze běžného návštěvníka webové prezentace.

Jak by tedy mělo vypadat úspěšné konverzní tlačítko?

Plasticita – tlačítko by mělo vystupovat z webové stránky svoji plasticitou. Pomocí přechodů, stínů a zaoblených rohů dosáhnete větší touhy po zmáčknutí. V běžném životě jsou tlačítka také vystouplá z povrchu, aby se dobře mačkala, na to samé pamatujte i při webdesignu.

Kontrast – tlačítko by mělo být výrazné oproti barevnému schématu zbytku webové stránky nebo další méně důležitých tlačítek. Text v tlačítku by měl být kontrastní oproti barvě samotného tlačítka.

Barva – čím menší tlačítko tím výraznější barva, naopak pro velká tlačítka doporučuji volit méně výrazný odstín. Ke každému odvětví podnikání se hodí jiné barevné schéma webové prezentace, stejně tak je to i s tlačítky. Jakou barvu volit, vám nejlépe poradí infografika společnosti KISS.

How do colors affect purchases

Jak vnímají tlačítka a barvy barvoslepí lidé se dočtete ZDE.

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Zákulisní fotky i poznatky ze školení Facebook Blueprint Live!

V červnu jsme jako jedna z pěti českých agentur dostali v rámci úzké spolupráce a podpory ze strany Facebooku pozvánku na workshop Blueprint …

24. 8. 2017

Míša Mašková: Školy dnes grafiku nenaučí. Mladí lidé by se měli co nejdřív vrhnout do praxe

Míša Mašková je nová Art Directorka našeho kreativního oddělení. Je maličká, skromná, ale odvádí skvělou práci. Přečtěte si rozhovo…

22. 8. 2017

Jirka, Andrea a Míša jsou nové posily týmu!

Do našich týmů nastoupily další nové tváře. Seznamte se s Jirkou, Ájou a Míšou.

22. 8. 2017

Instagram pro firmy: Nevyužitý potenciál obrázkové sítě

Instagram je extrémně populární obrázková sociální síť. Pohybuje se na něm přes 700 milionů uživatelů (v Česku více než 1,5 miliónu…

21. 8. 2017

Tajný trik marketéru, jak vybudovat silnou značku. Archetypy v marketingu.

S konceptem archetypů už jsme se v několika předchozích článcích seznámili. Naučili jsme se je od sebe rozlišit, víme, co jednotlivé arch…

18. 8. 2017

Storytelling pro firmy. Naučte se vyprávět příběh své značky

Lidé milují příběhy. A dobrým příběhem získáte klíč k srdci svého zákazníka. Vystavět dobrý příběh ale není jen tak. Podívejte …

14. 8. 2017