Blog

Martin Čáp 20. 2. 2014 Zpět

Investice do RTB za rok 2013 v ČR několikanásobně vzrostla. Spustil ho i Seznam.cz

Investice do RTB za rok 2013 v ČR několikanásobně vzrostla. Spustil ho i Seznam.cz

Ve středu 19. února jsme se s MarketUP účastnili konference na téma Real Time Bidding (dále jen RTB) pořádané společností Adform. Co přinesla nového?

Pro ty z vás, kteří to myslíte s online marketingem vážně, by neměl být RTB neznámý pojem. Jedná se o automatizovaný aukční nákup a umísťování displeyové reklamy. Umožňuje inzerentům proniknout na tisíce obsahových portálů v ČR i ve světě a to včetně prémiových serverů a to vše za bezkonkurenční ceny oproti přímému nákupu od jednotlivých médií.

Konference samotná přinesla mnoho zajímavých informací nejen o vývoji RTB u nás a v zahraničí, ale i o nadcházejících trendech pro rok 2014. Z vystoupení výkonného ředitele marketingu Adform, Martina Larsena vyplynulo, že RTB patří mezi největší fenomény v oblasti internetové reklamy a v ČR i zahraničí získává významný podíl na online mediálním trhu. Tento růst ilustruje níže uvedený graf vývoje výdajů na RTB v Evropě.

Total spend on RTB per month (Europe)

Tuto skutečnost potvrdil i Matěj Novák ze sítě CPEx (sdružení předních českých online vydavatelů – Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel Springer a Sanoma Media Praha), která inzerentům zpřístupňuje prozatím největší a nejkvalitnější reklamní plochy v ČR pomocí technologie RTB. V USA tento automatizovaný nákup reklamní plochy využívá 85 % největších inzerentů a 72 % největších médií. V ČR je již do tohoto systému zapojeno TOP 10 obsahových sítí včetně  Seznamu, který se nově připojil od 19. února. Podle odhadu Matěje Nováka dosáhly investice do internetové reklamy prostřednictvím RTB v ČR v roce 2013 několik set miliónů korun.

Matěj Novák vidí budoucnost rozvoje RTB trhu v ČR také ve využívání tzv. private market places, kdy inzerenti budou úzce spolupracovat s vybranými publishery, v rámci předem nasmlouvaných podmínek inzerce na konkrétních plochách. Reklamu pak inzerenti budou moci spravovat a optimalizovat prostřednictvím platformy Adform a dojde k celkovému zjednodušení a automatizaci celého procesu zadávání a umísťování inzerce.

Mezi top domény v ČR, na kterých je prodaných nejvíce impresí v rámci RTB, patří Facebook, CPEx, YouTube, Mimibazar.cz, Centrum.cz, ČSFD.cz, iDNES.cz, Deník.cz a iPRIMA.cz.

Mezi největší hráče na českém trhu v investicích do online reklamy, kteří již RTB využívají, patří Mall.cz, Vodafone, Invia, Allegro Group a Allianz pojišťovna. 

Mezi očekávané novinky, které chce Adform představit tento rok patří zejména 15 nových rich media formátů, které jsou stále oblíbenější a dokážou lépe oslovit uživatele internetu. Zlepšit se má také prostředí Adformu a má umožnit lepší cílení reklamy včetně nových reportovacích možností.

RTB v ČR je využíváno zejména pro výkonnostní marketing


E-shopy tvoří 46 % z celkového počtu inzerentů. Zbývající část využívají různí inzerenti (banky, pojišťovny, cestovní agentury, telekomunikační operátoři aj.) zejména pro účely lead generation. Dle Matěje Nováka je u nás RTB využíváno zejména pro výkonnostní marketing a roste jeho využití i mezi středními a malými inzerenty, pro které je RTB zajímavé i s malými rozpočty.

Pokud se vrátíme k projektu pěti předních online vydavatelství sdružených v CPEx, inzerenti mohou na jejich reklamních plochách využívat 6 základních formátů displeyové reklamy, kde se měsíčně uskuteční stovky milionů impresí, tzn. dostupnost zhruba 15.000 impresí/minutu. Z celkového počtu impresí má jen 5 % CPM vyšší než 25 Kč. 

Dalším z prezentujících na konferenci byl Filip Hromek, který vystoupil jako zástupce agentur. Sdílel zkušenosti s tvorbou strategie RTB kampaně a zdůraznil, že jednou z nejdůležitějších činností je správný sběr dat pro následný retargeting a segmentace cílových skupin. Zmínil také několik optimalizačních technik, které RTB umožňuje a které v MarketUP rovněž využíváme. Jedná se o frequency capping, domain black list, A/B testing, campaign timing a výběr rentabilních segmentů. RTB dává několikrát lepší výsledky v konverzi než běžné online kampaně a při použití v multikanálovém mixu výrazně zlepšuje celkové výsledky.

Posledním vystupujícím byl Michal Míka ze společnosti Vodafone, který prezentoval případovou studii využití RTB. Sdělil, že nasadili Adform za účelem lepšího řízení a vyhodnocování kampaní. Vodafone využívá Adform již od konce roku 2012, a to nejvíce pro retargetingové kampaně komunikující přímý prodej, kde dosahují mnohem vyšší konverzní míry a návratnosti investic než dosahovali dříve u Google Adwords.

Novinku ohlásil i Seznam.cz


Na závěr jsme se od samotných účastníků zastupujících Seznam.cz dozvěděli dlouho očekávanou zprávu o tom, že Seznam.cz spustil v průběhu konference testovací fázi RTB na svých reklamních pozicích. RTB inzerce je tak dnes dostupná na i reklamních plochách Seznamu, které zasáhnou až 90 % české internetové populace.

Inzerenti mohou na Seznam.cz vybírat RTB ve formátech 300x250, 160x600 a 300x600 pixelů na všech službách z portfolia Seznam.cz. V následujících dnech budou postupně přidávány další bannerové plochy v rozměrech 970x100, 970x210, 970x310, 900x400 a 467x120 pixelů. Nestandardní formáty, rich media, mobilní a video reklamu Seznam prozatím v RTB nabízet nebude.

RTB nejlépe od zkušené online agentury


Všichni prezentující se shodli na tom, že RTB se v ČR bude nadále rozvíjet minimálně dvouciferným tempem a jeho nasazení by měla zvážit každá společnost, která chce naplno využívat online marketingové nástroje. Zároveň doporučili inzerentům pro tyto účely využít služeb online agentur. Nástroje RTB, tedy i Adform jsou natolik komplexní, že nastavení a účinné řízení kampaní vyžaduje zkušenosti z realizace mnoha RTB projektů, což pro většinu inzerentů není reálné.

Pokud máte zájem o využití RTB technologie, rádi vám pomůžeme.

Zdroj: Adform, blog Seznam.cz

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
PPC
Štítky
Nejnovější příspěvky

Zákulisní fotky i poznatky ze školení Facebook Blueprint Live!

V červnu jsme jako jedna z pěti českých agentur dostali v rámci úzké spolupráce a podpory ze strany Facebooku pozvánku na workshop Blueprint …

24. 8. 2017

Míša Mašková: Školy dnes grafiku nenaučí. Mladí lidé by se měli co nejdřív vrhnout do praxe

Míša Mašková je nová Art Directorka našeho kreativního oddělení. Je maličká, skromná, ale odvádí skvělou práci. Přečtěte si rozhovo…

22. 8. 2017

Jirka, Andrea a Míša jsou nové posily týmu!

Do našich týmů nastoupily další nové tváře. Seznamte se s Jirkou, Ájou a Míšou.

22. 8. 2017

Instagram pro firmy: Nevyužitý potenciál obrázkové sítě

Instagram je extrémně populární obrázková sociální síť. Pohybuje se na něm přes 700 milionů uživatelů (v Česku více než 1,5 miliónu…

21. 8. 2017

Tajný trik marketéru, jak vybudovat silnou značku. Archetypy v marketingu.

S konceptem archetypů už jsme se v několika předchozích článcích seznámili. Naučili jsme se je od sebe rozlišit, víme, co jednotlivé arch…

18. 8. 2017

Storytelling pro firmy. Naučte se vyprávět příběh své značky

Lidé milují příběhy. A dobrým příběhem získáte klíč k srdci svého zákazníka. Vystavět dobrý příběh ale není jen tak. Podívejte …

14. 8. 2017