Blog

Influenceři: Jak na spolupráci krok za krokem

Influencer marketing

Dříve jsme byli zvyklí, že naše produkty a značky propagovaly osobnosti nebo spíše celebrity, které jsme vídali hlavně v televizních reklamách nebo na billboardech. Dnes jsou nahrazeny takzvanými influencery, kteří se díky aktivitě na sociálních sítích dostali rychle do povědomí publika.


Kdo je influencer?


Éra influencerů začala zhruba v době, kdy si youtubeři založili své první profily na Instagramu, na němž se začalo objevovat čím dál více tváří – instagramerů. Už se v tom celém ztrácíte? Je nám to jasné. Proto se všichni škatulkují do jedné obecné skupiny – influenceři.


Jak vám může pomoci?


Odpověď je jasná. Stejně jako George Clooney reprezentuje kávu Nespresso, tak i tito lidé umí přirozeně a nenásilně odpropagovat váš brand či produkt svému publiku. Jenže výběr není úplně jednoduchý. Nemůžete jen tak ukázat na influencera, který má samozřejmě nejvíce followerů a ty nejhezčí fotky, co jste kdy na Instagramu viděli.


V engagementu je síla


První věc, na kterou je třeba hledět, je počet followerů. Samozřejmě, že budete chtít zasáhnout co největší část cílové skupiny, nicméně to není vše. Mnohem důležitější je zapojení publika, tzv. engagement rate influencera. Tedy to, jak jeho fanoušci interagují (lajkují, označují, komentují) a především šíří sdělení dál.

Letní soutěž s Mlékárnou Hlinsko podpořila mamablogerka Andrea Tengler


Aby vám fanoušci věřili


Nejdříve si od influencera vyžádejte statistiky o publiku. Jsou jeho fanoušci z České republiky nebo ze zahraničí? Jde spíše o ženy či muže? Sledují ho děti či dospělí?

Nikdy spolupráci nechtějte za každou cenu. Vždy vybírejte podle toho, aby odpromování bylo přirozené a uvěřitelné. Například beauty profil vám může hezky odprezentovat oblečení, šperky či kosmetiku, méně vhodné by bylo, aby propagoval vlastnoručně uvařené recepty, když sám vůbec nevaří.

Tip MarketUP: Vybírejte si profily, které mají i jiné aktivity než pouhé sdílení krásných fotek z kaváren. Jsou to například profesionální sportovci, hudebníci, umělci, cestovatelé a další.


Máte vybráno. Jak dotyčného oslovit?


Mnoho profilů má na svých sociálních sítích přímý kontakt, většinou e-mail, můžete ale poslat i přímou zprávu na Instagramu či Facebooku. Další možností je buď jeho zastupující agentura nebo manažer (většinou jsou označeny na profilu) či agentura, která se stará o váš marketing.

Výběr je možné i obrátit. Přes platformu Lafluence zveřejníte vaši představu spolupráce a influenceři vás mohou oslovit sami, napřímo. Nicméně i tady je potřeba pořádně vyhodnotit, s kým spolupracovat a s kým ne. Je zde totiž přihlášena řada uživatelů, kteří nedělají nic jiného, než odpovídají na všechny nabídky.


Plácli jste si. Co teď?


V první řadě je důležité nastavit si podmínky spolupráce. O jaký výstup se přesně bude jednat – fotka do stories nebo do hlavního feedu? Chcete označit firemní profil nebo připojit speciální hashtag kampaně? To vše si ujasněte předem, nejlépe ve smlouvě či objednávce.

Další věc je finanční odměna. Doba barteru je už dávno pryč. Produkty, které influenceři propagují, už běžně dostávají ke spolupráci zadarmo, především ty méně hodnotné. Pokud potřebujete odpromovat například fén na vlasy za 10 tisíc korun, šlo by spíše o zapůjčení produktu nebo doplnění k finanční odměně. Nicméně veškeré podmínky spolupráce jsou na domluvě, a proto výše zmíněné berte pouze jako příklad.


Do kampaně se Simply Fresh jsme zapojili herní ikonu Pedra


Netlačte na pilu


Influenceři jsou dost často mladí lidé, kteří nejsou moc businessově znalí nebo jsou velmi vytížení. Proto je oslovte včas a nenechte se rozhodit, pokud odpověď nedostanete do druhého dne.

Tip MarketUP: Často se stává, že pokud je influencer zapojený do kampaně už při jejím plánování, sám vymyslí i koncept spolupráce, navíc s větším nadšením. Výstupy pak budou pravděpodobně i mnohem přirozenější a na vyšší úrovni – tudíž nebude potřeba vynakládat další finance na produkci či postprodukci.


Neomezte se jen na Instagram


Ano, Instagram je aktuálně na vzestupu a veškeré dění se odehrává hlavně tam. Nicméně je třeba nezapomínat ani na ostatní platformy, jako je například YouTube, blog nebo eventy.

  • YouTube i bez youtubera. Nespolupracujete s youtuberem a přesto chcete mít video? Nevadí! Natočte ho spolu s influencerem a umístěte na svůj firemní kanál. Poté ho můžete využít i na další sociální sítě. Pamatujte, že čím zajímavější video bude, tím většího virálu dosáhnete.

  • Nezapomeňte na blogy. Psanou verzi propagace nabídněte blogerkám a blogerům, kteří váš produkt pořádně otestují a napíší detailní recenzi. Tu pak můžete nasdílet na své sociální sítě.

  • Eventy jsou pořád v kurzu. Influenceři i jejich fanoušci je milují a vaši značku mohou značně podpořit. A pokud akci dostatečně vyšperkujete, aby se o ní mluvilo několik dní, je to trefa do černého.

     

    Letní soutěž s Mlékárnou Hlinsko podpořila i Jitka Boho

Magická síla instastories


Divíte se, proč si influenceři účtují za video, které za 24 hodin zmizí? Stories v současnosti sleduje mnohem větší procentu followerů než příspěvky ve feedu. Kvůli nově nastaveným algoritmům se totiž příspěvky nezobrazují všem, kdežto u Stories algoritmy neplatí. I tady ale myslete na to, jak bude výstup vypadat a kdy je ten správný čas ho publikovat. Všechny tyto informace by s vámi měl influencer sdílet.

Práce s vlivnými, mladými lidmi je v dnešní době už zcela běžná věc, a to nejen pro velké firmy. Nebojte se spolupráci zahájit i na dlouhodobější bázi, která bude výhodná jak pro vás, tak i pro influencera a jeho fanoušky. Ti totiž uvidí, že se nejedná o kampaň čistě pro peníze, ale proto, že za produktem či brandem opravdu stojí.


Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

MarketUP se stal jedním z 28 hrdinů digitální doby

Zvědavost. Odvaha. Touha po vzdělání. Rozhodnost. Podnikavost. To je jen hrstka vlastností, které spojují představitele úspěšných digitál…

13. 12. 2019

Digitální strategii značky Decathlon nově zajišťuje MarketUP

Digitální agentura MarketUP rozšířila klientské portfolio o značku Decathlon. Cílem nové spolupráce je zvýšení tržního podílu sportovn…

4. 12. 2019

Jak ovládnout komunikaci na Facebooku a Instagramu (nejen) v roce 2020

Sociální sítě se v posledních letech staly univerzem digitálního světa. Jako takové jsou jednou z nejmocnějších zbraní, které jsou dnes …

25. 11. 2019

4 kroky pro úspěšnou digitální komunikaci značky

Každý marketér stojí při plánování kampaní na příští rok před otázkou, jak rozdělit marketingový rozpočet mezi jednotlivé kanály t…

18. 11. 2019

Naše první zkušenosti s Discovery Campaigns

Discovery Campaigns v beta verzi byly představeny na konferenci Google Marketing Live v květnu. Nelenili jsme a pustili jsme se do testování novin…

15. 10. 2019

Jsme mediálním partnerem českého basketbalu

Spolupráci s Českou basketbalovou federací jsme odstartovali roku 2013. Za 6 let spolupráce jsme pro klienta zajistili propagaci desítek reprezen…

27. 9. 2019