Blog

Michal Novák 8. 1. 2015 Zpět

Google vyžaduje souhlas se sbíráním informací pomocí cookies

Google vyžaduje souhlas se sbíráním informací pomocí cookies

Google přišel v minulých dnech se sdělením, které vyvolalo paniku mezi majiteli webových stránek, využívajících jeho reklamní systémy. Bude vyžadovat informovaný souhlas návštěvníků se sbíráním informací prostřednictvím cookies na webu. Co to vlastně znamená? Koho se nařízení týká a jak se k němu postavit? Přinášíme vám shrnutí.

Cookies v českém prostředí? Znění zákona není přesné

Směrnice, která vyčleňuje povinnost mít souhlas se sbíráním osobních údajů pomocí cookies na webu, existuje v Evropské unii už několik let. Byla nejednoznačně transponována i do českého právního řádu.

Co vlastně směrnice říká? Návštěvník vašich stránek by měl být informován o tom, jaké údaje o něm sbíráte, a udělit souhlas. Protože způsob udělení souhlasu není jasně identifikován, v dnešní praxi je získáván samotným používáním webu.

Věci se však daly do pohybu a můžeme očekávat, že se situace v rámci několika měsíců změní. Proto doporučujeme získat souhlas aktivním kliknutím na tlačítko „ano, souhlasím“. Google svým sdělením rozpoutal diskuzi na toto téma a navíc začal vyžadovat souhlas u některých stránek už nyní.

Kdo musí dodat informovaný souhlas do stránek?

Je vyžadován například informovaný souhlas pro majitele stránek, které zjišťují údaje o návštěvnících prostřednictvím nástrojů Google. Souhlas se zatím netýká uživatelů, kteří mají napojený klasický Google Analytics, ale těch, jež:

  • Mají Google Analytics rozšířený o přehledy demografických údajů a zájmů o další marketingové funkce, které sbírají cookies. Těmto zatím nehrozí postihy, vše se však může kdykoliv změnit.
  • Využívají AdSense nebo DoubleClick pro sbírání osobních údajů. V tomto případě už bude Google postupovat přísněji, majitelům účtů, kteří na své stránky nenasadí potřebný souhlas, hrozí až jejich zrušení.

Pro naplnění litery zákona doporučujeme vyžadovat souhlas i v případě, že na webu používáte služby třetích stran, které také sbírají cookies. Obvykle se jedná o:

  • Remarketingové a reklamní systémy
  • Lajkovací tlačítka a funkce sociálních sítí
  • Používání Youtube videí
  • Formuláře a widgety třetích stran

Mezi osobní údaje může patřit cokoliv

Co všechno vlastně patří mezi osobní údaje? Můžeme mezi ně řadit všechny informace, podle kterých jsme schopni zpětně identifikovat člověka. Mohou to být informace o IP adrese, identifikace prohlížeče, operačního systému, lokace, historie navštěvovaných stránek. Ucelením těchto a dalších informací lze teoreticky člověka identifikovat.

Výslovný souhlas doporučujeme získat také v případě, že sbíráte e-mailové adresy pro newsletter nebo jakékoliv přihlašovací údaje.

Zajistíme implementaci souhlasu na vaše stránky

Návštěvník by měl být po příchodu na stránky informován o tom, že jsou sbírány jeho osobní údaje a požádán o souhlas. Po kliknutí bude směrován nejlépe na samostatnou stránku webu, kde najde přesné informace o sbíraných údajích. Hlášku je vhodné dodat ve všech jazykových mutacích vašeho webu. Můžeme vám pomoci implementovat hlášku tak, aby váš web vyhovoval dnešní praxi při naplňování zákona.

Příklad různých realizací Cookies hlášek:

Abychom vám zajistili lepší uživatelské prostředí, používá tento web soubory cookie.
Další informace naleznete v našich zásadách používání souborů cookie a ochrany soukromí. | Přijmout
S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče. | Potvrdit
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. | Další informace | Rozumím
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. | V pořádku | Další informace
Jak může vypadat realizace na vašich stránkách. Informace o přijetí cookies se zobrazuje v dolní části webu. Při scrollování je hláška stále viditelná.:

Cookies

Pro plné zobrazení podmínek klikněte sem.

Pokud potřebujete pomoct s nastavením hlášky na váš web, neváhejte se na nás obrátit.

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

MarketUP newsletter | DUBEN

Jaké zdroje sledovat, abyste se neztratili na sociálních sítích? V newsletteru radíme také, jak psát články pro lidi a roboty nebo jak reago…

28. 4. 2017

Chcete, aby váš obsah prodával? Proveďte zákazníky Content Funnelem

Jak tvořit úspěšný content, který zasáhne zákazníky v různých fázích nákupního procesu? Marketingové úsilí pomáhá znásobit takzva…

22. 4. 2017

Jak držet krok v online marketingu: Zaměřeno na sociální sítě

V každé profesi je důležité se celý život vzdělávat. V online marketingu to ale platí dvojnásob. Ne-li několikanásob. Vyvíjejí se toti…

19. 4. 2017

Už druhý rok na Digijobs. Lovíme talenty nejen na fotbálek!

Jelikož se nám na loňském veletrhu práce v online marketingu Digijobs podařilo ulovit dva nové kolegy, nesmíme samozřejmě chybět ani letos.…

17. 4. 2017

Archetypy v marketingu I: Využijte jejich sílu ve prospěch své značky

V marketingu lze uplatňovat nejrůznější strategie. Jednou z klíčových, avšak méně známých, je strategie marketingových archetypů. Co to…

13. 4. 2017

Zlepšete své články o 99 %. Pište pro lidi i roboty

Psaní online článků je tak trochu alchymie. Copywriterovi nestačí myslet na to, aby se článek líbil čtenářům. O tom, jestli vyběhne na p…

8. 4. 2017