Blog

Jan Holeček 29. 7. 2015 Zpět

Fenomén youtuberů: Mocný online marketingový nástroj současnosti

Fenomén youtuberů: Mocný online marketingový nástroj současnosti

Relativně nedávno slyšel o youtuberech málokdo. Dnes jsou z nich hvězdy. Překvapují marketingové experty a velké značky se předhánějí v nabídkách, aby o nich youtubeři natáčeli videa. Během chvíle totiž dokáží na web přivést takové množství nových zákazníků, že přetíží server!

Kdo je youtuber?

Youtuber je člověk, který si na YouTube založí vlastní kanál, nahrává na něj videa, kde je sám hlavní postavou, a vybuduje si velké publikum. Díky těmto videím se z youtubera může stát stejná celebrita, jako jsou ty největší filmové či hudební hvězdy.

Utubering festival

Že je popularita youtuberů obrovská nejen ve světě, ale i u nás v tuzemsku, dokázal v letos červnu festival Utubering pořádaný v pražských Letňanech, který přilákal přes 20 000 lidí. Ti všichni toužili vidět své oblíbené české youtubery naživo. Na místě se strhlo hotové davové šílenství. Právě tato popularita youtuberů se dá velmi vhodně využít pro podporu značek. Jak tato novodobá forma online propagace na YouTube funguje v praxi?

Podpora značek na YouTube

Pokud je youtuber úspěšný, Google do jeho videí na YouTube vkládá reklamy a o příjmy z nich se dělí s youtuberem. Pokud je youtuber ještě úspěšnější a jeho videa mají desetitisíce, statisíce, či dokonce miliony zhlédnutí, začnou ho následně oslovovat firmy, aby podpořil jejich produkty či služby. Nejúspěšnější youtubery tak natáčení videí již běžně živí. Ukázkový příkladem je například jedna z nejznámějších youtuberek světa Bethany Mota, která v květnu vystoupila na konferenci Engage 2015 v Praze. Její fanouškovská základna čítá přes 9 milionů odběratelů a o nabídky známých značek nemá nouzi.

Bethany Mota Youtuberka

Bethany Mota, jedna z nejslavnějších youtuberek světa, letos v květnu vystoupila v Praze na konferenci Engage 2015.

Propagace formou product placement

Youtubeři dělají reklamu převážně formou product placement. Jedná se tak o cílenou propagaci produktu v audiovizuální podobě. Co přesně to znamená? Výrobky, služby, názvy firem a loga značek youtubeři umisťují do svých videí, čímž je propagují zábavnou formou. Tato online propagace na YouTube se může provádět několika způsoby. Jakými?

Natáčení vlogů

Youtubeři jednak natáčejí tzv. vlogy, ve kterých vyprávějí různé historky ze života a natáčejí zajímavosti či zážitky z cest. Tento typ videa mohou firmy využít například tím způsobem, že youtubera vezmou na nějakou zajímavou akci (např. na koncert hudební star, sportovní událost, otevírací akci nového podniku atd.) či mu zprostředkují výlet (třeba i do zahraničí). Ve videu se pak zcela nenásilnou formou objevují zmínky o konkrétní firmě, její logo, produkt či služba.

Rozbalování produktů před kamerou

Dalším typem propagačního videa youtuberů je unboxing. V něm youtubeři přímo rozbalují a představují produkty konkrétních firem a vyzvedávají jejich vlastnosti.

Třetím youtuberským způsobem podporování značky na YouTube jsou videa beauty and fashion, kde youtuberky radí, jak se malovat, oblékat, udržovat ve formě a podobně. Zde opět vzniká prostor nejen pro zcela nenásilnou podporu produktů kosmetických, módních, oděvních a sportovních značek, ale také různých fitness produktů, vitamínů atd.

Unboxing video

Takzvané unboxing video, ve kterých youtubeři ve svých videích rozbalují produkty firem, představují je a případně je i doporučují svým odběratelům.

Let´s play videa

Let´s play videa jsou čtvrtým a posledním typem videí, které youtubeři na YouTube umisťují. V tomto případě nejde o nic jiného, než že hrají hry, ukazují lidem různé triky a komentují, co se aktuálně děje. Let´s play videa ke své online propagaci s obrovským úspěchem využívají především výrobci počítačových her.

Pew Die Pie

Nejúspěšnější youtuber světa PewDiePie ze Švédska se zaměřuje na hraní videoher. Má přes 38 milionů odběratelů, objevuje se na obálkách prestižních světových časopisů a firmám, stejně jako sobě samému, přináší závratné výnosy.

13 000 nových registrací za 5 hodin!

Jedním z nejznámějších českých youtuberů, jehož popularita v současnosti dál raketově stoupá, je 25letý Jirka Král. Ten má již téměř 400 000 odběratelů a jeho videa měsíčně generují kolem 5 milionů zhlédnutí! Když tento youtuber například natočil video pro jednu firmu s cílem zvýšení počtu registrace uživatelů, 5 hodin po jeho zveřejnění musel Jirka Král na žádost firmy video skrýt, jelikož se jí přetížil webový systém. Důvod byl ten, že na webu firmy během 5 hodin přibylo neuvěřitelných 13 000 nových registrací! Na což její webové stránky rozhodně nebyly připravené…

Jirku Krále nejvíce sleduje skupina lidí ve věku 13-25 let. Ovšem podle jeho vlastních slov, pokud si to firma žádá, dokáže video na YouTube zacílit i na starší publikum. „Je to o tom, jaké video natočím," řekl Jirka Král na letošní konferenci Performance & Branding Summit 2015.

Jirka Král a jeho vlog na podporu značky Red Bull. 

Produkty obohacené o emoce

Podpora produktů a služeb na YouTube prostřednictvím youtuberů má podle marketingových odborníků natolik silný vliv, protože lidé tato videa díky zábavné a neobvyklé formě nevnímají jako reklamu. Youtubeři totiž svými videi dodávají produktům vášeň a emoce. Zároveň mají stálé odběratele, kteří své vzory a jejich oblíbené produkty a značky pravidelně sledují, a hlavně následují. Tento marketingový potenciál již některé firmy zaznamenaly a začínají ji testovat, např. L'Oréal, Milka, Red Bull, Coca-Cola mnoho dalších.

Foto: commons.wikimedia.org, youtube.com

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

SHORTLISTED: Postupujeme dál v soutěži o cenu Google Partner Premier Award

Dnes jsme oslavili skvělou zprávu. Postoupili jsme do finálního kola Video Innovation prestižní soutěže Google Premier Partner Awards! Nejen …

12. 7. 2017

MarketUP newsletter I ČERVEN

Proč je tak důležité využívat formáty online videa v reklamě? A jak se používají nové Smart Display Campaigns? To a celou řadu dalších …

30. 6. 2017

Prokázáno: V Brand Liftu si s námi nikdo nezadá

Úspěch online marketingových kampaní se většinou měří počtem provedených konverzí. Jak ale měřit kampaně, které jsou cílené na budov…

26. 6. 2017

PPC Novinka: Chytré obsahové kampaně

Ještě jste neslyšeli pojem „Chytré obsahové kampaně“ nebo zkratku „SDC“ ? Pokud ne, tak dávejte pozor, protože s touto novinkou přic…

24. 6. 2017

"Firmy by se měly naučit investovat víc do digitálu," říká nová kreativní ředitelka Hana Gemrotová

MarketUP v květnu přivítal novou posilu. Hana Gemrotová je vůbec první kreativní ředitelka v historii firmy. Jaké to je přesunout se z ATL k…

23. 6. 2017

Archetypy v marketingu III: Nikdo není sám

Chcete u svých zákazníků reagovat na jejich potřebu po blízkosti? Nechte svou značku být jejich archetypálním kamarádem, milencem nebo bavi…

21. 6. 2017