Blog

Martina Žilková 7. 11. 2017 Zpět

Facebookový algoritmus pod lupou

Facebookový algoritmus pod lupou

To, zda se váš obsah na Facebooku zobrazí vašim fanouškům, má na starosti složitý mechanismus, kterému se říká algoritmus. Zjistěte, jak s ním začít pracovat ve svůj prospěch.

Každý správce Facebook stránky ví, že dostat k fanouškům svůj obsah není snadné. Nestačí si vybudovat dostatečně velkou fanouškovskou základnu. Organickou cestou se obsah dostává průměrně pouze k 1 % všech fanoušků stránky. A i to je do budoucna, vzhledem k Explore Feedu, nejisté.

K čemu vůbec algoritmus je?

Průměrný uživatel Facebooku má kolem 300+ přátel a sleduje 150 stránek, což dohromady představuje obrovské množství obsahu, kterým by jeho News Feed byl doslova přeplněn. V zájmu Facebooku samozřejmě je, aby se uživatelům na síti líbilo a dostávali ten nejrelevantnější obsah. Jak to ale zajistit? Tady už právě nastupuje na scénu onen algoristmus. A je to právě on, kdo rozhoduje o organickém dosahu příspěvků.

Algoritmus je vytvořený tak, aby uživatelům nabízel co nejpříjemnější zážitek pomocí obsahu, který pro ně vyhodnotí jako nejsmysluplnější. Tím dodává relevanci tomu obrovskému množství příspěvků, které lidé a stránky každodenně produkují. V závislosti na mnoha faktorech algoritmus vybírá příspěvky, jež se zobrazí v News Feedu jednotlivých uživatelů. Přesnou kombinaci těchto faktorů znají pouze samotní vývojáři, ale mnoho věcí se dá snadno odvodit a zvýšit tak organický dosah vašich příspěvků. 

 

Na čem celý algoritmus stojí?


  • Rodina a přátelé. Hlavním cílem News Feedu je, jak ostatně Facebook deklaruje již při zakládání účtu, propojovat lidi z celého světa.  Příspěvky rodiny a přátel, se kterými nejčastěji interagujete, tak mají pro algoritmus nejvyšší váhu.
  • Novinky. Zábava. Inspirace. Veškerý další obsah pro každého uživatele se vybírá na základě toho, s čím nejčastěji probíhá interakce. A v tomto ohledu je dobré jít svým fanouškům naproti a nabízet uživatelům ten správný obsah tím správným kanálem. Čím atraktivnější příspěvky, tím vyšší míra zapojení uživatelů. A čím vyšší míra zapojení, tím větší organický dosah.
  • Konzistence. Stránky, které komunikují dlouhodobě a pravidelně jsou zvýhodněné oproti těm, jejichž komunikace je nepravidelná nebo nekonzistentní. Proto je důležité udržovat stránku neustále "živou" i mimo vaši hlavní sezónu.

 

Jak algoritmus funguje?

Pokud algoritmus funguje správně, nevíte o tom, že tam vůbec je,“ shrnuli fungování algoritmu v Social Media Examineru. Čím intenzivněji na Facebooku komunikujete, tím silnější jsou filtry, které určují vám servírovaný obsah. Jak ale ovlivnit druhou stranu téže mince, tedy to, že se váš obsah bude zobrazovat ostatním?

Čím se algoritmu zavděčíte

O algoritmu nelze mluvit v obecné rovině, jelikož každému uživateli připravuje obsahový mix na míru jeho vlastnímu chování na síti. I tak se ale dá pár poznatků zobecnit. Algoritmus fandí následujícímu typu obsahu:

  • Posty, které mají hodně liků, komentářů nebo sdílení jsou preferovanější oproti postům, u nichž se uživatelé zapojují méně.
  • Posty, které získají relativně vysoký objem liků, komentářů, sdílení nebo zhlédnutí videa v relativně krátké době.
  • Příspěvky, se kterými interagují přátelé uživatele.
  • Typy příspěvků, se kterými uživatel častěji interaguje. Tedy preferované formáty, ať už jsou to statické příspěvky, videa nebo něco jiného.
  • Příspěvky stránek, se kterými daný uživatel nejčastěji interaguje.
  • Příspěvky stránek, které mají kompletně vyplněné informace na profilu.

Čím si algoritmus znepřátelíte

Naopak příliš velká snaha o přechytračení algoritmu se vám může vymstít. Svou pozici si totiž můžete i výrazně zhoršit, především pokud publikujete následující typ obsahu:

  • Clickbaiting. Příspěvky, které manipulují uživatele ke kliknutí na příspěvek.
  • Like-baiting. Příspěvky, které explicitně vyzývají fanoušky k likování postu.
  • Příspěvky, které vyzývají fanoušky ke komentování a sdílení.
  • Příspěvky, které obsahují spamující odkazy.
  • Příliš často recyklovaný obsah a opakované sdílení stejných příspěvků.
  • Přespříliš prodejní formáty příspěvků. Tedy obsah, který tlačí uživatele k nějaké konkrétní konverzi.
  • Příspěvky, které používají stejný text jako reklamy na Facebooku.

 

Nejlepší taktikou je ale samozřejmě vypozorovat, jak algoritmus pracuje přímo s vámi a vaší stránkou. Zaměřte se na své vlastní chování na Facebooku a na to, jak se odráží v obsahu, který se vám zobrazuje. Na své stránce pak testujte různé formáty obsahu a práce s fanoušky. Jen tak se můžete dobrat k výsledkům, které platí na vaši konkrétní cílovou skupinu. Nezapomeňte ale také držet krok s novinkami, které bývají rovněž zvýhodněny (o čemž nás v průběhu roku 2017 přesvědčil enormní nárůst videa). Další novinky, se kterými letos Facebook přišel, najdete tady.

 

 

 

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Letní business snídaně v rytmu videokampaní

21. 6. 2018

Jsme AdWords Guru pro rok 2018!

Naši specialisté se zúčastnili ročního školícího programu od Google AdWords na jehož konci nás čekala sladká odměna v podobě získání…

26. 5. 2018

GDPR – Prst na spoušti

24. 5. 2018

Performance 2020 aneb pastva pro online nadšence

22. 5. 2018

O důležitosti výzev, typickém pracovním dni a ping pongu s nováčky Karin, Romanem a Petrem

V zimě se MarketUP rodina rozšířila o tři nadějné členy a jelikož jsou moc šikovní, byla by škoda je před světem schovávat. Zeptala jse…

14. 5. 2018

S naším klientem Crussis o lásce k cyklistice, inovacích a investici do profíků

Od dubna tohoto roku jsme začali spolupracovat s českou firmou Crussis, která dováží a vyrábí elektrokola a koloběžky. I my v MarketUP jsme …

8. 5. 2018