Blog

Martina Žilková 7. 11. 2017 Zpět

Facebookový algoritmus pod lupou

Facebookový algoritmus pod lupou

To, zda se váš obsah na Facebooku zobrazí vašim fanouškům, má na starosti složitý mechanismus, kterému se říká algoritmus. Zjistěte, jak s ním začít pracovat ve svůj prospěch.

Každý správce Facebook stránky ví, že dostat k fanouškům svůj obsah není snadné. Nestačí si vybudovat dostatečně velkou fanouškovskou základnu. Organickou cestou se obsah dostává průměrně pouze k 1 % všech fanoušků stránky. A i to je do budoucna, vzhledem k Explore Feedu, nejisté.

K čemu vůbec algoritmus je?

Průměrný uživatel Facebooku má kolem 300+ přátel a sleduje 150 stránek, což dohromady představuje obrovské množství obsahu, kterým by jeho News Feed byl doslova přeplněn. V zájmu Facebooku samozřejmě je, aby se uživatelům na síti líbilo a dostávali ten nejrelevantnější obsah. Jak to ale zajistit? Tady už právě nastupuje na scénu onen algoristmus. A je to právě on, kdo rozhoduje o organickém dosahu příspěvků.

Algoritmus je vytvořený tak, aby uživatelům nabízel co nejpříjemnější zážitek pomocí obsahu, který pro ně vyhodnotí jako nejsmysluplnější. Tím dodává relevanci tomu obrovskému množství příspěvků, které lidé a stránky každodenně produkují. V závislosti na mnoha faktorech algoritmus vybírá příspěvky, jež se zobrazí v News Feedu jednotlivých uživatelů. Přesnou kombinaci těchto faktorů znají pouze samotní vývojáři, ale mnoho věcí se dá snadno odvodit a zvýšit tak organický dosah vašich příspěvků. 

 

Na čem celý algoritmus stojí?


  • Rodina a přátelé. Hlavním cílem News Feedu je, jak ostatně Facebook deklaruje již při zakládání účtu, propojovat lidi z celého světa.  Příspěvky rodiny a přátel, se kterými nejčastěji interagujete, tak mají pro algoritmus nejvyšší váhu.
  • Novinky. Zábava. Inspirace. Veškerý další obsah pro každého uživatele se vybírá na základě toho, s čím nejčastěji probíhá interakce. A v tomto ohledu je dobré jít svým fanouškům naproti a nabízet uživatelům ten správný obsah tím správným kanálem. Čím atraktivnější příspěvky, tím vyšší míra zapojení uživatelů. A čím vyšší míra zapojení, tím větší organický dosah.
  • Konzistence. Stránky, které komunikují dlouhodobě a pravidelně jsou zvýhodněné oproti těm, jejichž komunikace je nepravidelná nebo nekonzistentní. Proto je důležité udržovat stránku neustále "živou" i mimo vaši hlavní sezónu.

 

Jak algoritmus funguje?

Pokud algoritmus funguje správně, nevíte o tom, že tam vůbec je,“ shrnuli fungování algoritmu v Social Media Examineru. Čím intenzivněji na Facebooku komunikujete, tím silnější jsou filtry, které určují vám servírovaný obsah. Jak ale ovlivnit druhou stranu téže mince, tedy to, že se váš obsah bude zobrazovat ostatním?

Čím se algoritmu zavděčíte

O algoritmu nelze mluvit v obecné rovině, jelikož každému uživateli připravuje obsahový mix na míru jeho vlastnímu chování na síti. I tak se ale dá pár poznatků zobecnit. Algoritmus fandí následujícímu typu obsahu:

  • Posty, které mají hodně liků, komentářů nebo sdílení jsou preferovanější oproti postům, u nichž se uživatelé zapojují méně.
  • Posty, které získají relativně vysoký objem liků, komentářů, sdílení nebo zhlédnutí videa v relativně krátké době.
  • Příspěvky, se kterými interagují přátelé uživatele.
  • Typy příspěvků, se kterými uživatel častěji interaguje. Tedy preferované formáty, ať už jsou to statické příspěvky, videa nebo něco jiného.
  • Příspěvky stránek, se kterými daný uživatel nejčastěji interaguje.
  • Příspěvky stránek, které mají kompletně vyplněné informace na profilu.

Čím si algoritmus znepřátelíte

Naopak příliš velká snaha o přechytračení algoritmu se vám může vymstít. Svou pozici si totiž můžete i výrazně zhoršit, především pokud publikujete následující typ obsahu:

  • Clickbaiting. Příspěvky, které manipulují uživatele ke kliknutí na příspěvek.
  • Like-baiting. Příspěvky, které explicitně vyzývají fanoušky k likování postu.
  • Příspěvky, které vyzývají fanoušky ke komentování a sdílení.
  • Příspěvky, které obsahují spamující odkazy.
  • Příliš často recyklovaný obsah a opakované sdílení stejných příspěvků.
  • Přespříliš prodejní formáty příspěvků. Tedy obsah, který tlačí uživatele k nějaké konkrétní konverzi.
  • Příspěvky, které používají stejný text jako reklamy na Facebooku.

 

Nejlepší taktikou je ale samozřejmě vypozorovat, jak algoritmus pracuje přímo s vámi a vaší stránkou. Zaměřte se na své vlastní chování na Facebooku a na to, jak se odráží v obsahu, který se vám zobrazuje. Na své stránce pak testujte různé formáty obsahu a práce s fanoušky. Jen tak se můžete dobrat k výsledkům, které platí na vaši konkrétní cílovou skupinu. Nezapomeňte ale také držet krok s novinkami, které bývají rovněž zvýhodněny (o čemž nás v průběhu roku 2017 přesvědčil enormní nárůst videa). Další novinky, se kterými letos Facebook přišel, najdete tady.

 

 

 

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

GAME ON! Slavíme další úspěch v soutěži Google partnerů

V listopadu se k nám dostala skvělá zpráva. Uspěli jsme také ve třetím kvartálu letošní soutěže Google partnerů GAME ON a připsali si d…

24. 11. 2017

Co nového přinesl Marketing Festival 2017?

V listopadu jsme se tradičně účastnili Marketing Festivalu. A i letos jsme si z této velké konference odnesli spoustu zajímavých informací a …

24. 11. 2017

Web Summit 2017: Nové marketingové trendy v cestovním ruchu

Web Summit je největší technologickou konferencí světa, není proto divu, že se každý rok jedná o dlouho očekávanou událost. Event, v rám…

21. 11. 2017

Na rychlosti záleží. Jak je na tom váš mobilní web?

Podle jednoho z posledních výzkumů Google se průměrná mobilní webová stránka načítá 22 sekund. A přitom celých 32 % uživatelů opoušt…

16. 11. 2017

Jak jsme inspirovali ženy užívat si #HaagenDazsMoment

Rozjet od nuly stránku na Facebooku není jen tak. Pokud navíc máte na starosti takový lovebrand jako je Häagen-Dazs, to je teprve výzva. Jak js…

14. 11. 2017

Persony: Nástroj, který vám pomůže s marketingovou strategií

Persony jsou důležitou součástí marketingových strategií. S jejich pomocí dokážete lépe přemýšlet nad cílovou skupinou a v důsledku to…

13. 11. 2017