Blog

Martin Peška 13. 5. 2014 Zpět

Chování zákazníka e-shopu? Rozhoduje cena i zkušenost nakupujícího s obchodem

FOTO: Ilustrační snímek k tématu e-commerce

Zajímá vás, jakou strategii při výběru konkrétního e-shopu a po té samotného nákupu používají čeští spotřebitelé? Podívejte se, co přinesla data z rozsáhlé studie.

Klíčovým faktorem pro české zákazníky e-shopů je stále cena. Potvrzuje to studie chování internetových zákazníků Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtvrtina nakupujících však volí přednostně své oblíbené a vyzkoušené obchody.

První kroky nakupujícího obvykle vedou na některý z vyhledávačů, nebo lépe řečeno srovnávačů, nabídky zboží. Na internetový srovnávač se obrací 50 až 65 procent zákazníků, záleží na typu vyhledávaného zboží. Na základě nejnižší nalezené ceny se rozhoduje mezi 19 až 24 procenty všech nakupujících, 31 až 46 procent před nákupem zkoumá další atributy jednotlivých obchodů.

Český zákazník se však za poslední roky změnil. Mezi nakupujícími na e-shopech je v závislosti na typu zboží 15 a 23 procent těch, kteří si ke zboží najdou cestu rovnou. Nerozhoduje tedy jen pomyslná cenovka, ale také zkušenost s konkrétním obchodem a jeho oblíbenost u uživatele.

Cena nejčastěji rozhoduje u mobilů a hraček


Z výzkumu APEK vyplynulo, že cena je nejdůležitější pro zákazníky kteří si chtějí pořídit zboží jako je mobilní telefon či černá elektronika. Pro nejnižší nabídku se často rozhodují také zákazníci e-shopů, v jejichž sortimentu nalezneme hračky.

Svému oblíbenému internetovému obchodu zachovává přízeň skoro čtvrtina spokojených nakupujících.

Jak si zákazníci vybírají zboží? 


Že si alespoň občas prohlédne či vyzkouší zboží v kamenném obchodě připouští téměř 60 procent nakupujících. Pro samotný nákup pak volí e-shopy, které nabízí nižší ceny než běžné prodejny. Naopak 37 procent dotazovaných takovou strategii volí zcela výjimečně nebo nikdy.

Budoucnost je v budování renomé


Ačkoliv nakupující stále ovlivňuje cena zboží, která je díky internetovým srovnávačům snadno porovnatelná, stoupá počet nakupujících, kteří důvěřují svým oblíbeným e-shopům. Důležité tedy není nabídnout zákazníkovi jen tu nejnižší cenu, ale i řadu doprovodných služeb, díky kterým si ho získáte. Na co zákazníci kladou důraz a jaké jsou jejich preference, si můžete přečíst v jednom z dřívějších článků na blogu MarketUP.

Nezbytnou roli v tomto procesu hraje i celková komunikační strategie, která šíří a udržuje povědomí o jménu obchodu, buduje jeho renomé, představuje a připomíná jeho sortiment a vyzdvihuje kvalitu služeb.

Pokud chcete i vy získat zákazníky, kteří se na váš e-shop budou vracet i přes vyšší cenu zakoupeného zboží, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám poradíme.  

Zdroj obrázku: koláž Martin Ambrož, MarketUP

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

GDPR – Prst na spoušti

24. 5. 2018

Performance 2020 aneb pastva pro online nadšence

22. 5. 2018

O důležitosti výzev, typickém pracovním dni a ping pongu s nováčky Karin, Romanem a Petrem

V zimě se MarketUP rodina rozšířila o tři nadějné členy a jelikož jsou moc šikovní, byla by škoda je před světem schovávat. Zeptala jse…

14. 5. 2018

S naším klientem Crussis o lásce k cyklistice, inovacích a investici do profíků

Od dubna tohoto roku jsme začali spolupracovat s českou firmou Crussis, která dováží a vyrábí elektrokola a koloběžky. I my v MarketUP jsme …

8. 5. 2018

Dopady GDPR na digitální marketing

GDPR je v poslední době velmi aktuální a diskutované téma. Většina odborných článků, seminářů a konferencí se však tohoto tématu dot…

20. 3. 2018

Digitálním nomádem v Asii: O práci, cestování a životě v pomalejším tempu

Jaké jsou zkušenosti našeho kolegy, projektového manažera Michala Vrtišky, který se rozhodl pracovat dlouhých 6 měsíců na dálku z Asie? Se…

16. 3. 2018