Blog

Martin Peška 13. 5. 2014 Zpět

Chování zákazníka e-shopu? Rozhoduje cena i zkušenost nakupujícího s obchodem

FOTO: Ilustrační snímek k tématu e-commerce

Zajímá vás, jakou strategii při výběru konkrétního e-shopu a po té samotného nákupu používají čeští spotřebitelé? Podívejte se, co přinesla data z rozsáhlé studie.

Klíčovým faktorem pro české zákazníky e-shopů je stále cena. Potvrzuje to studie chování internetových zákazníků Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtvrtina nakupujících však volí přednostně své oblíbené a vyzkoušené obchody.

První kroky nakupujícího obvykle vedou na některý z vyhledávačů, nebo lépe řečeno srovnávačů, nabídky zboží. Na internetový srovnávač se obrací 50 až 65 procent zákazníků, záleží na typu vyhledávaného zboží. Na základě nejnižší nalezené ceny se rozhoduje mezi 19 až 24 procenty všech nakupujících, 31 až 46 procent před nákupem zkoumá další atributy jednotlivých obchodů.

Český zákazník se však za poslední roky změnil. Mezi nakupujícími na e-shopech je v závislosti na typu zboží 15 a 23 procent těch, kteří si ke zboží najdou cestu rovnou. Nerozhoduje tedy jen pomyslná cenovka, ale také zkušenost s konkrétním obchodem a jeho oblíbenost u uživatele.

Cena nejčastěji rozhoduje u mobilů a hraček


Z výzkumu APEK vyplynulo, že cena je nejdůležitější pro zákazníky kteří si chtějí pořídit zboží jako je mobilní telefon či černá elektronika. Pro nejnižší nabídku se často rozhodují také zákazníci e-shopů, v jejichž sortimentu nalezneme hračky.

Svému oblíbenému internetovému obchodu zachovává přízeň skoro čtvrtina spokojených nakupujících.

Jak si zákazníci vybírají zboží? 


Že si alespoň občas prohlédne či vyzkouší zboží v kamenném obchodě připouští téměř 60 procent nakupujících. Pro samotný nákup pak volí e-shopy, které nabízí nižší ceny než běžné prodejny. Naopak 37 procent dotazovaných takovou strategii volí zcela výjimečně nebo nikdy.

Budoucnost je v budování renomé


Ačkoliv nakupující stále ovlivňuje cena zboží, která je díky internetovým srovnávačům snadno porovnatelná, stoupá počet nakupujících, kteří důvěřují svým oblíbeným e-shopům. Důležité tedy není nabídnout zákazníkovi jen tu nejnižší cenu, ale i řadu doprovodných služeb, díky kterým si ho získáte. Na co zákazníci kladou důraz a jaké jsou jejich preference, si můžete přečíst v jednom z dřívějších článků na blogu MarketUP.

Nezbytnou roli v tomto procesu hraje i celková komunikační strategie, která šíří a udržuje povědomí o jménu obchodu, buduje jeho renomé, představuje a připomíná jeho sortiment a vyzdvihuje kvalitu služeb.

Pokud chcete i vy získat zákazníky, kteří se na váš e-shop budou vracet i přes vyšší cenu zakoupeného zboží, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám poradíme.  

Zdroj obrázku: koláž Martin Ambrož, MarketUP

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Naše první zkušenosti s Discovery Campaigns

Discovery Campaigns v beta verzi byly představeny na konferenci Google Marketing Live v květnu. Nelenili jsme a pustili jsme se do testování novin…

15. 10. 2019

Jsme mediálním partnerem českého basketbalu

Spolupráci s Českou basketbalovou federací jsme odstartovali roku 2013. Za 6 let spolupráce jsme pro klienta zajistili propagaci desítek reprezen…

27. 9. 2019

Zásilkovna si na kreativu online kampaně služby Mezi Námi vybrala agenturu MarketUP

Zásilkovna, přední česká technologicko-logistická společnost, si na kreativní část reklamní kampaně nové služby Mezi Námi vybrala agent…

24. 9. 2019

Brand Safety I. – Myslete na reputaci značky

Přes 10 % digitálních kampaní se zobrazuje u nevhodného obsahu. Na viditelných pozicích se pak zobrazuje necelých 50 % digitálních reklam a …

19. 9. 2019

Reportáž: Sklik Expert fórum 2019

Ve čtvrtek 12. září jsme se zúčastnili třetího ročníku Sklik Expert fóra 2019. Konference pro PPC specialisty, která je zaměřená na sd…

17. 9. 2019

Jsme realizák – dohromady nám to klape. Mrkni, jak fungujeme

Přibývají nám noví klienti a rozrůstá se spolupráce s těmi současnými – to je důvod, proč do našeho MarketUP týmu neustále hledáme …

9. 8. 2019