Blog

Martin Peška 13. 5. 2014 Zpět

Chování zákazníka e-shopu? Rozhoduje cena i zkušenost nakupujícího s obchodem

FOTO: Ilustrační snímek k tématu e-commerce

Zajímá vás, jakou strategii při výběru konkrétního e-shopu a po té samotného nákupu používají čeští spotřebitelé? Podívejte se, co přinesla data z rozsáhlé studie.

Klíčovým faktorem pro české zákazníky e-shopů je stále cena. Potvrzuje to studie chování internetových zákazníků Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtvrtina nakupujících však volí přednostně své oblíbené a vyzkoušené obchody.

První kroky nakupujícího obvykle vedou na některý z vyhledávačů, nebo lépe řečeno srovnávačů, nabídky zboží. Na internetový srovnávač se obrací 50 až 65 procent zákazníků, záleží na typu vyhledávaného zboží. Na základě nejnižší nalezené ceny se rozhoduje mezi 19 až 24 procenty všech nakupujících, 31 až 46 procent před nákupem zkoumá další atributy jednotlivých obchodů.

Český zákazník se však za poslední roky změnil. Mezi nakupujícími na e-shopech je v závislosti na typu zboží 15 a 23 procent těch, kteří si ke zboží najdou cestu rovnou. Nerozhoduje tedy jen pomyslná cenovka, ale také zkušenost s konkrétním obchodem a jeho oblíbenost u uživatele.

Cena nejčastěji rozhoduje u mobilů a hraček


Z výzkumu APEK vyplynulo, že cena je nejdůležitější pro zákazníky kteří si chtějí pořídit zboží jako je mobilní telefon či černá elektronika. Pro nejnižší nabídku se často rozhodují také zákazníci e-shopů, v jejichž sortimentu nalezneme hračky.

Svému oblíbenému internetovému obchodu zachovává přízeň skoro čtvrtina spokojených nakupujících.

Jak si zákazníci vybírají zboží? 


Že si alespoň občas prohlédne či vyzkouší zboží v kamenném obchodě připouští téměř 60 procent nakupujících. Pro samotný nákup pak volí e-shopy, které nabízí nižší ceny než běžné prodejny. Naopak 37 procent dotazovaných takovou strategii volí zcela výjimečně nebo nikdy.

Budoucnost je v budování renomé


Ačkoliv nakupující stále ovlivňuje cena zboží, která je díky internetovým srovnávačům snadno porovnatelná, stoupá počet nakupujících, kteří důvěřují svým oblíbeným e-shopům. Důležité tedy není nabídnout zákazníkovi jen tu nejnižší cenu, ale i řadu doprovodných služeb, díky kterým si ho získáte. Na co zákazníci kladou důraz a jaké jsou jejich preference, si můžete přečíst v jednom z dřívějších článků na blogu MarketUP.

Nezbytnou roli v tomto procesu hraje i celková komunikační strategie, která šíří a udržuje povědomí o jménu obchodu, buduje jeho renomé, představuje a připomíná jeho sortiment a vyzdvihuje kvalitu služeb.

Pokud chcete i vy získat zákazníky, kteří se na váš e-shop budou vracet i přes vyšší cenu zakoupeného zboží, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám poradíme.  

Zdroj obrázku: koláž Martin Ambrož, MarketUP

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

GAME ON! Slavíme další úspěch v soutěži Google partnerů

V listopadu se k nám dostala skvělá zpráva. Uspěli jsme také ve třetím kvartálu letošní soutěže Google partnerů GAME ON a připsali si d…

24. 11. 2017

Co nového přinesl Marketing Festival 2017?

V listopadu jsme se tradičně účastnili Marketing Festivalu. A i letos jsme si z této velké konference odnesli spoustu zajímavých informací a …

24. 11. 2017

Web Summit 2017: Nové marketingové trendy v cestovním ruchu

Web Summit je největší technologickou konferencí světa, není proto divu, že se každý rok jedná o dlouho očekávanou událost. Event, v rám…

21. 11. 2017

Na rychlosti záleží. Jak je na tom váš mobilní web?

Podle jednoho z posledních výzkumů Google se průměrná mobilní webová stránka načítá 22 sekund. A přitom celých 32 % uživatelů opoušt…

16. 11. 2017

Jak jsme inspirovali ženy užívat si #HaagenDazsMoment

Rozjet od nuly stránku na Facebooku není jen tak. Pokud navíc máte na starosti takový lovebrand jako je Häagen-Dazs, to je teprve výzva. Jak js…

14. 11. 2017

Persony: Nástroj, který vám pomůže s marketingovou strategií

Persony jsou důležitou součástí marketingových strategií. S jejich pomocí dokážete lépe přemýšlet nad cílovou skupinou a v důsledku to…

13. 11. 2017