Blog

Martina Žilková 14. 7. 2017 Zpět

Archetypy v marketingu IV: Dosáhněte stability a řádu

Archetypy v marketingu IV: Dosáhněte stability a řádu

Zaujal vás náš seriál o archetypech v marketingu? Máme pro vás další díl, který tentokrát řeší potřebu najít a vytvořit ve světě řád.

Svět se nám v důsledku rozvoje moderních technologií takřka proměňuje před očima. Není proto divu, že přímo úměrně k tomu nabírá na významu lidská potřeba po stabilitě, zázemí a řádu. Možná právě proto jsou následující tři archetypy v dnešní době tak populární. Model Pečovatele, Vládce a Tvůrce jsou odpovědí, jak lze sladit touhu po stabilitě a stálosti se změnami okolo nás.

Vládce: Vytvořit řád v chaosu

Posláním vládce je vytvořit stabilitu v době, kdy se okolnosti vymykají z rukou. Bere na sebe zodpovědnost za nastolení pořádku a předvídatelnosti. Zákazníci typu Vládce jsou přirozeně dominantní a nejvíc na ně zapůsobí reklamy, které apelují na jejich pocit moci a odpovědnosti. Značky typu Vládce slibují znovunabytí nebo posílení zákazníkovi moci. Značky se profilují jako jedničky v oboru a nejvíce jim škodí, když jsou zobrazeny jako slabé nebo poražené konkurencí.

Cíl: Vytvořit řád z chaosu a vládnout

Dobré vlastnosti: Dobrý, odpovědný a organizovaný vůdce

Špatné vlastnosti: Může působit příliš autoritativně

Značky: Pomáhají lidem být lépe organizovaní, znovunastolit pořádek a stabilitu

Příklady: Jako typická osobnost znázorňující archetyp Vládce bývá uváděna Margaret Thatcherová. Z řad firem sem jednoznačně spadá Microsoft.

Tvůrce: Geniální vizionář

Tvůrce je pohlcen svou touhou vytvořit zcela výjimečné dílo, které přinese trvalou hodnotu. Je plný neotřelých nápadů, dokáže myslet inovativně a „out of the box“. Tvůrci mezi zákazníky příliš nepodléhají reklamám a zaujmou je jedině experimentální kousky. Je proto těžké s těmito zákazníky navázat vztah, pokud se to ale podaří, zůstane firmě věrný a oddaný. Firmy z řad Tvůrců slibují zákazníkům autenticitu a profilují se jako klíčový prvek k jednoduchému řešení na první pohled složitého problému.

Cíl: Vytvořit něco s trvalou hodnotou
Dobré vlastnosti: Kreativita, velká představivost, uměleckost, podnikavost, nekonformita
Špatné vlastnosti: Mohou sklouznout k perfekcionismu a narcismu 
Značky: Vizionářské značky, které pomáhají zákazníkům k sebevyjádření a prohloubení jejich představivosti
Příklady: Na plátně je Tvůrce možno vidět jako filmového Amadea. Typickým příkladem z řad firem je vizionářská Tesla.

Pečovatel: Zákazník až na prvním místě


Hlavní touha Pečovatele je pomáhat druhým. Jeho největší obava je nevděčnost. Typičtí zákazníci typu Pečovatel chtějí být oceněni za své snahy, kladně přijímají reklamy budící emoce a naopak agresivní reklamy zcela ingnorují. Značky typu Pečovatel slibují, že budou lidé prostřednictvím jejich produktu nebo služby doceněni, nabízí bezpečí a ochranu.

Cíl: Pomáhat druhým

Dobré vlastnosti: Ochota, péče, nesobeckost, vstřícnost 

Špatné vlastnosti: Mohou sklouznout k manipulaci, jejich péče může být zneužita

Značky: Pomáhají zákazníkům o sebe pečovat, přispívají k veřejnému blahu

Příklady: Mezi historickými postavami najdete Pečovatele u Gandhího nebo Matky Terezy. Z řad značek trhu dominuje kosmetický řetězec Johnson & Johnson. Z našich klientů je to pak Saunia.


Neodpovídají tyto archetypy vaší značce? Možná váš produkt spíše dodává lidem pocit blízkosti, pomáhá jim žít v dokonalém světě anebo se ho terpve snaží dosáhnout svými změnami. Připomeňte si naše předchozí články. 

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Zákulisní fotky i poznatky ze školení Facebook Blueprint Live!

V červnu jsme jako jedna z pěti českých agentur dostali v rámci úzké spolupráce a podpory ze strany Facebooku pozvánku na workshop Blueprint …

24. 8. 2017

Míša Mašková: Školy dnes grafiku nenaučí. Mladí lidé by se měli co nejdřív vrhnout do praxe

Míša Mašková je nová Art Directorka našeho kreativního oddělení. Je maličká, skromná, ale odvádí skvělou práci. Přečtěte si rozhovo…

22. 8. 2017

Jirka, Andrea a Míša jsou nové posily týmu!

Do našich týmů nastoupily další nové tváře. Seznamte se s Jirkou, Ájou a Míšou.

22. 8. 2017

Instagram pro firmy: Nevyužitý potenciál obrázkové sítě

Instagram je extrémně populární obrázková sociální síť. Pohybuje se na něm přes 700 milionů uživatelů (v Česku více než 1,5 miliónu…

21. 8. 2017

Tajný trik marketéru, jak vybudovat silnou značku. Archetypy v marketingu.

S konceptem archetypů už jsme se v několika předchozích článcích seznámili. Naučili jsme se je od sebe rozlišit, víme, co jednotlivé arch…

18. 8. 2017

Storytelling pro firmy. Naučte se vyprávět příběh své značky

Lidé milují příběhy. A dobrým příběhem získáte klíč k srdci svého zákazníka. Vystavět dobrý příběh ale není jen tak. Podívejte …

14. 8. 2017