Blog

Martina Žilková 14. 7. 2017 Zpět

Archetypy v marketingu IV: Dosáhněte stability a řádu

Archetypy v marketingu IV: Dosáhněte stability a řádu

Zaujal vás náš seriál o archetypech v marketingu? Máme pro vás další díl, který tentokrát řeší potřebu najít a vytvořit ve světě řád.

Svět se nám v důsledku rozvoje moderních technologií takřka proměňuje před očima. Není proto divu, že přímo úměrně k tomu nabírá na významu lidská potřeba po stabilitě, zázemí a řádu. Možná právě proto jsou následující tři archetypy v dnešní době tak populární. Model Pečovatele, Vládce a Tvůrce jsou odpovědí, jak lze sladit touhu po stabilitě a stálosti se změnami okolo nás.

Vládce: Vytvořit řád v chaosu

Posláním vládce je vytvořit stabilitu v době, kdy se okolnosti vymykají z rukou. Bere na sebe zodpovědnost za nastolení pořádku a předvídatelnosti. Zákazníci typu Vládce jsou přirozeně dominantní a nejvíc na ně zapůsobí reklamy, které apelují na jejich pocit moci a odpovědnosti. Značky typu Vládce slibují znovunabytí nebo posílení zákazníkovi moci. Značky se profilují jako jedničky v oboru a nejvíce jim škodí, když jsou zobrazeny jako slabé nebo poražené konkurencí.

Cíl: Vytvořit řád z chaosu a vládnout

Dobré vlastnosti: Dobrý, odpovědný a organizovaný vůdce

Špatné vlastnosti: Může působit příliš autoritativně

Značky: Pomáhají lidem být lépe organizovaní, znovunastolit pořádek a stabilitu

Příklady: Jako typická osobnost znázorňující archetyp Vládce bývá uváděna Margaret Thatcherová. Z řad firem sem jednoznačně spadá Microsoft.

Tvůrce: Geniální vizionář

Tvůrce je pohlcen svou touhou vytvořit zcela výjimečné dílo, které přinese trvalou hodnotu. Je plný neotřelých nápadů, dokáže myslet inovativně a „out of the box“. Tvůrci mezi zákazníky příliš nepodléhají reklamám a zaujmou je jedině experimentální kousky. Je proto těžké s těmito zákazníky navázat vztah, pokud se to ale podaří, zůstane firmě věrný a oddaný. Firmy z řad Tvůrců slibují zákazníkům autenticitu a profilují se jako klíčový prvek k jednoduchému řešení na první pohled složitého problému.

Cíl: Vytvořit něco s trvalou hodnotou
Dobré vlastnosti: Kreativita, velká představivost, uměleckost, podnikavost, nekonformita
Špatné vlastnosti: Mohou sklouznout k perfekcionismu a narcismu 
Značky: Vizionářské značky, které pomáhají zákazníkům k sebevyjádření a prohloubení jejich představivosti
Příklady: Na plátně je Tvůrce možno vidět jako filmového Amadea. Typickým příkladem z řad firem je vizionářská Tesla.

Pečovatel: Zákazník až na prvním místě


Hlavní touha Pečovatele je pomáhat druhým. Jeho největší obava je nevděčnost. Typičtí zákazníci typu Pečovatel chtějí být oceněni za své snahy, kladně přijímají reklamy budící emoce a naopak agresivní reklamy zcela ingnorují. Značky typu Pečovatel slibují, že budou lidé prostřednictvím jejich produktu nebo služby doceněni, nabízí bezpečí a ochranu.

Cíl: Pomáhat druhým

Dobré vlastnosti: Ochota, péče, nesobeckost, vstřícnost 

Špatné vlastnosti: Mohou sklouznout k manipulaci, jejich péče může být zneužita

Značky: Pomáhají zákazníkům o sebe pečovat, přispívají k veřejnému blahu

Příklady: Mezi historickými postavami najdete Pečovatele u Gandhího nebo Matky Terezy. Z řad značek trhu dominuje kosmetický řetězec Johnson & Johnson. Z našich klientů je to pak Saunia.


Neodpovídají tyto archetypy vaší značce? Možná váš produkt spíše dodává lidem pocit blízkosti, pomáhá jim žít v dokonalém světě anebo se ho terpve snaží dosáhnout svými změnami. Připomeňte si naše předchozí články. 

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Jak přidat správce na YouTube

Jako digitální agentura se denně setkáváme s praktickými dotazy našich klientů. Často se týkají nejznámější video platformy YouTube. Pr…

19. 7. 2018

Letní business snídaně v rytmu videokampaní

21. 6. 2018

Jsme AdWords Guru pro rok 2018!

Naši specialisté se zúčastnili ročního školícího programu od Google AdWords na jehož konci nás čekala sladká odměna v podobě získání…

26. 5. 2018

GDPR – Prst na spoušti

24. 5. 2018

Performance 2020 aneb pastva pro online nadšence

22. 5. 2018

O důležitosti výzev, typickém pracovním dni a ping pongu s nováčky Karin, Romanem a Petrem

V zimě se MarketUP rodina rozšířila o tři nadějné členy a jelikož jsou moc šikovní, byla by škoda je před světem schovávat. Zeptala jse…

14. 5. 2018