Blog

Martina Žilková 21. 6. 2017 Zpět

Archetypy v marketingu III: Nikdo není sám

Archetypy v marketingu III: Nikdo není sám

Chcete u svých zákazníků reagovat na jejich potřebu po blízkosti? Nechte svou značku být jejich archetypálním kamarádem, milencem nebo bavičem. Poradíme vám, jak využít strategii marketingových archetypů.

V několika posledních článcích jsme psali o užitečné strategii používání archetypů při budování konzistentní identity značky.  Doposud jsme jimi řešili potřeby zákazníků dosáhnout vytouženého života a zanechat ve světě svou stopu. Kromě toho, že někam míříme, chceme dosáhnout úspěchu i spokojeného života, což jsou potřeby, které pro nás řeší jiné archetypy, je také důležité mít kolem sebe blízké osoby, rodinu a přátele. Být ve spojení s ostatními lidmi je přirozenou lidskou potřebou, kterou řešíme v každodenním životě.  A ač se to nemusí na první pohled zdát, i s touto potřebou mohou značky pracovat. A pracují – velmi efektivně. 

Jeden z nás: Nikdo není sám

Archetyp Jednoho z nás symbolizuje vlastně takového kamaráda. Kamaráda, kterého pro nás ale zastupuje určitý brand. Pomáhá nám zapadnout do kolektivu a reaguje na lidskou obavu z osamělosti. Jako zákazník požaduje Jeden z nás takové produkty nebo služby, do kterých může vložit naprostou důvěru. Dává přednost známým věcem před novinkami a je obecně konzervativnější.  Pokud se značce podaří získat si tohoto zákazníka, zůstane jí loajální. Se značkami, kterým důvěřuje, si takový zákazník vytvoří silný vztah a jen těžko pak přechází ke konkurenci. Firma profilující se jako Jeden z nás je čestná a ochotná vykročit maximálně vstříc jakýmkoli požadavkům zákazníka. Nikdy nekomunikuje elitářsky a naopak nabízí řadu možností, jak zákazníka do nákupního procesu i samotného dění firmy zapojit ještě víc.

Cíl: Patřit někam a k někomu
Dobré vlastnosti: Podporující, přátelský, věrný a naprosto spolehlivý
Špatné vlastnosti: Může tíhnout ke slabosti a být snadno ovlivnitelný
Značky: Archetypu nejlépe odpovídají firmy s pevnými hodnotami a zásadami
Příklady: V ideálním případě zastupuje Jednoho z nás třeba právě demokracie, čehož ze zřejmých důvodů využívají politici a firmy profilující se svou „lidskou tváří“. Typickým příkladem je v tomto případě eBay, které zákazníci využívají k nákupu, dražbám a interakci. Z našich klientů je to SCONTO Nábytek, pro něhož děláme kompletní online marketing.

 

Milenec: Láska je nejvyšší hodnota

Milenec žije pro lásku. Pomáhá lidem cítit se atraktivní a dosahovat intimního sblížení. Jeho největší obavou je, že se bude cítit nechtěný a nemilovaný. Milenci mezi zákazníky si cení hezkého vzhledu a tíhnou k VIP značkám, které je učiní atraktivnější pro ostatní. Firmy typu Milenec jsou obklopené aurou tajemství a profilují se jako okouzlující a smyslné. Jejich prodejní strategií jsou emoce.

Cíl: Vytvořit milující a intimní prostor
Dobré vlastnosti: Vášnivost, smyslnost, romantika
Špatné vlastnosti: Mohu sklouznout k přílišné závislosti

Značky: Značky typu Milenec budují silné vztahy a pomáhají k vzájemné intimitě a blízkosti

Příklady: V popkultuře tento archetyp nejlépe znázorňovala Marilyn Monore . Z řad současných značek je jeho typickým příkladem Victoria’s Secret. Z našich klientů sem můžeme zařadit kosmetiku Mary Kay

Klaun: Bez legrace to nejde

Klaun žije okamžikem a snaží se užívat si každý okamžik života. Jeho největší obavou je nuda. Učí nás, jak žít odlehčeně, v přítomném okamžiku a s radostí. Zákazníci typu Klaun shledávají většinu reklam nudnou a osloví je proto jen ty opravdu hravé, nápadité a neobvyklé. Pro značky typu Klaun není nic svaté, dokážou si ze všeho udělat legraci a zobrazují život s neuvěřitelnou lehkostí. Jsou to právě značky typu Klaun, o kterých si říkáme, že nás baví.

Cíl: Přinést světu radost
Dobré vlastnosti: Smysl pro humor a zábavu, radost ze života, bezstarostnost
Špatné vlastnosti: Mohou být chápány jako laciné, nerespektující a kruté
Značky: Pomáhají lidem dobře se bavit a užívat si každý den
Příklady: Typickým příkladem v popkultuře je Charlie Chaplin. Z řad značek mu nejlépe odpovídá Pepsi. Z našich klientů to byl třeba BONTONLAND.

 

Další a již poslední díl seriálu bude reagovat na lidskou potřebu dát světu řád. Sledujte tedy náš blog, ať vám nic neunikne.

 

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Zásadní změny v marketingu: Nové role CMOs a marketingových agentur

Nový přístup k zákazníkům a moderní digitální technologie zásadním způsobem mění úlohu dnešních šéfů marketingu. I toho se týkal …

27. 10. 2017

Zásadní změny v marketingu: Smartphony, video a umělá inteligence

Proč jsou smartphony a video pro reklamu klíčové? A jak bude vypadat budoucnost reklamy s umělou inteligencí? Zjistěte, co zaznělo na letošn…

25. 10. 2017

Průzkumník příspěvků: Hrozí nám konec organického dosahu na Facebooku?

Facebook aktuálně testuje novou funkci zobrazování příspěvků stránek, která může zasadit pomyslný hřebík do rakve organickému dosahu. …

24. 10. 2017

Zásadní změny v marketingu: Perspektiva se obrací přímo k zákazníkovi

Podzimní konference Advertising Week a Google Partner Summit přinesly zcela zásadní novinky, které změní další směrování marketingu a rekl…

20. 10. 2017

Jak jsme na teambuildingu zdolali výšky, dálky i hloubky

V prvním říjnovém týdnu jsme opět po několika měsících vyrazili utužovat náš pracovní kolektiv. V našem týmu přibylo několik nových…

10. 10. 2017

Vystoupili jsme na konferencích Retail in Detail a Brand Management

Začátkem podzimu proběhly v Praze dvě významné marketingové konference, na kterých nechyběl ani MarketUP. A protože v našem týmu milujeme …

26. 9. 2017