Blog

Ondřej Moskalík 21. 3. 2014 Zpět

5 tipů, jak skloubit profesionální obsah webu a terminologii zákazníků

5 tipů, jak skloubit profesionální obsah webu a terminologii zákazníků

Současné trendy online marketingu poukazují na to, že webové stránky firmy či produktu by měly být naplněny kvalitním textovým obsahem. Obsah, který informuje návštěvníky vašeho webu o vašich produktech a službách, by měl být především srozumitelný. Je vhodné používat termíny a témata, jež lidé vyhledávají. Tento trend pro firmy z některých odvětví přináší nepříjemný problém – část lidí může vyhledávat produkt či službu pod hovorovým či jinak nepřesným názvem.

Zvláště, když jste úzce specializovaná firma, může se stát, že část lidí vyhledává váš produkt pod „neoficiálním“, fakticky nesprávným, názvem. V lepším případě se jedná o termín zastaralý či zlidovělý, ale synonymní – například termíny „hasák“ a „francouzský klíč“ pro stavitelný klíč. V horších případech lidé mohou vyhledávat termín, který je nepřesný a zároveň může označovat něco zcela jiného – například čistírna odpadních vod bývá běžně nazývána jako „čistička“.

Používání nepřesného termínu na vašich stránkách je zcela v pořádku z hlediska SEO, ale z hlediska kvalitního obsahu a často i profesní cti problematický. Můžete vytvářet perfektní obsah, který ocení laici i odborníci, ale nad používáním nepřesných termínů bude část návštěvníků vašeho webu  kroutit hlavou. Budou si říkat, proč si hrajete na profesionály, když ani nevíte, co prodáváte.

V tomto článku vám představíme 5 tipů, jak při copywritingu pro weby využít nepřesné termíny, aby obsah zůstal profesionální a vyhledávače umístily vaši stránku na přední pozice ve výsledcích vyhledávání i na hovorové termíny.

Jak tedy terminologii vašich zákazníků na webu používat?

1. Uvození nesprávného termínu

Možnost, jak pohodlně využít nepřesný termín v textu je jeho uvození ve spojení se správným tvarem. Použijte formulace „tzv.“, „známý také jako“, „často označovaný“, „neboli“ a tak dále. Kvůli čitelnosti textu jím však doporučujeme šetřit. V jednom textu jej použijte jen jednou, ale zvýrazněte jej. Použití nepřesného termínu tímto způsobem je vhodné především do delších textů, například článků na blogu.

2. Vysvětlení terminologie

Naučit veřejnost používat fakticky správné termíny, které označují váš produkt, je práce dlouhodobá a náročná. Jednou z možností, jak poučit své zákazníky o správné terminologii, je napsat o tom. V takovém článku doporučujeme být ohleduplní vůči laikům a rozlišení fakticky správného a nesprávného termínu pojmout způsobem, který citlivě vysvětlí čtenáři, že se jedná o tutéž věc. Vyvarujte se zveřejnění textu, jež bude zpracován jako jazykové okénko arogantního lingvisty. Článek Jaký je rozdíl mezi pracovními a montážními plošinami budou čtenáři vnímat pozitivněji, než Co znamená termín „montážní plošina“, který často zaměňujete za termín „pracovní plošina“. Vysvětlující text je přínosem z hlediska informování zákazníků i SEO – termín můžete uvést do titulku a v textu ho několikrát zopakovat.

Vysvětlení a rozlišení fakticky správných a chybných termínů by neměla být práce jenom pro vašeho web copywritera, měla by se odvíjet i při vaší komunikaci mimo internet.

3. Optimalizace „často kladených dotazů“

Často kladené dotazy jsou z hlediska kvality obsahu jedním z nejhodnotnějších typů textu, který můžete při své webové prezentaci využít. Při tvorbě „často kladených dotazů“, někdy také nazývaných FAQs (přeneseno z angličtiny – Frequently Asked Questions), se využívají reálné dotazy, s nimiž se lidé obracejí na firmy ohledně jejich služeb či produktů. Proč je nenechat zaznít v původní, laické formě s nepřesnými termíny? Vy musíte využívat fakticky správnou terminologii, ale „Luboš Z. z Pardubic“ se může zeptat tak, aby nepřesný termín zazněl i v technicky nepřesné formulaci. Vaše odpověď pak už může obsahovat správnou terminologii. Získáte hodnotný obsah, který bude zároveň perfektně optimalizován pro vyhledávače.

4. Rozdělení webu na část pro odborníky a pro zákazníky

Další možností je rozdělit web na část pro odborníky a pro laiky. Odborníci ovládají terminologii, takže v sekci pro ně je radno využívat přesné termíny, jinak nebudete působit důvěryhodně. Místem, kde můžete využít nesprávné termíny je sekce pro zákazníky. V této sekci máte více možností, jak termín použít i v částech textu, na které kladou algoritmy vyhledavačů největší důraz – v nadpisech (H1, H2, …), perexech, zvýrazněné texty, atd. Zde je však třeba přistupovat k používání slov citlivě. Obecně se však dá říci, že díky zákaznické sekci budete mít více možností, kdy využít technicky nesprávný termín.

5. Využití titulků a metadat

Umístění klíčového slova v titulku a metadatech (meta popisu a meta klíčových slovech) je jedním z častých prvků optimalizace webových stránek pro vyhledávače. Algoritmy internetových vyhledávačů zohledňují metadata pro určení pořadí ve výsledku vyhledávání méně než v předchozích letech, přesto je však není radno úplně ignorovat, především meta popisek. Meta popisek je spolu s titulkem to první, co lidé z vaší internetové prezentace uvidí při použití vyhledávače. Titulek a meta popisek jsou totiž informace, které se často zobrazí u odkazu na vaši stránku ve výsledcích vyhledávání a ovlivňují tak to, zda uživatel na daný záznam klikne či nikoli. Do titulku a meta popisu nesprávný termín použít nedoporučujeme, s výjimkou případů uvedených v tomto článku. Do meta klíčových slov ano, i když jejich relevance pro algoritmy vyhledávačů je již nyní velmi nízká.

Optimalizace webu pro vyhledávače je komplikovaná disciplína sama o sobě. Terminologické schizma ji ještě v mnoha oborech znesnadňuje. Přístup, jaký zvolíte k používání nesprávného termínu, je vhodné pečlivě promyslet a přistoupit k němu obzvláště citlivě. Návštěvnost, kterou vám může přinést časté používání nesprávných termínů, nemusí v důsledku vyvážit znehodnocení obsahu vašeho webu školáckými terminologickými chybami v očích odborníků.

Zdroj foto v úvodu: sxc.hu

Líbil se Vám tento článek? Odebírejte novinky zdarma
Štítky
Nejnovější příspěvky

Zásadní změny v marketingu: Nové role CMOs a marketingových agentur

Nový přístup k zákazníkům a moderní digitální technologie zásadním způsobem mění úlohu dnešních šéfů marketingu. I toho se týkal …

27. 10. 2017

Zásadní změny v marketingu: Smartphony, video a umělá inteligence

Proč jsou smartphony a video pro reklamu klíčové? A jak bude vypadat budoucnost reklamy s umělou inteligencí? Zjistěte, co zaznělo na letošn…

25. 10. 2017

Průzkumník příspěvků: Hrozí nám konec organického dosahu na Facebooku?

Facebook aktuálně testuje novou funkci zobrazování příspěvků stránek, která může zasadit pomyslný hřebík do rakve organickému dosahu. …

24. 10. 2017

Zásadní změny v marketingu: Perspektiva se obrací přímo k zákazníkovi

Podzimní konference Advertising Week a Google Partner Summit přinesly zcela zásadní novinky, které změní další směrování marketingu a rekl…

20. 10. 2017

Jak jsme na teambuildingu zdolali výšky, dálky i hloubky

V prvním říjnovém týdnu jsme opět po několika měsících vyrazili utužovat náš pracovní kolektiv. V našem týmu přibylo několik nových…

10. 10. 2017

Vystoupili jsme na konferencích Retail in Detail a Brand Management

Začátkem podzimu proběhly v Praze dvě významné marketingové konference, na kterých nechyběl ani MarketUP. A protože v našem týmu milujeme …

26. 9. 2017